• Kamera/

Kamera skriver avtal med GLF: Försäljningslistan får musikvideor på nätet

Kamera skriver avtal med GLF: Försäljningslistan får musikvideor på nätet Nu kommer en interaktiv Internet version av den officiella musikförsäljningslistan på Internet. Kamera har slutit avtal med Grammofon Leverantörernas Förening (GLF), vilket ger Kamera rätt att distribuera den svenska försäljningslistan på Internet i videoform. Avtalet bygger på Kameras egenutvecklade format Topplistan. Varje vecka redovisas placeringarna 1-10 i den officiella svenska försäljningslistan med en musikvideo. Formatet bygger på att besökarna kan gå in och titta på videon för respektive låt på försäljningslistans Topp 10, dessutom innehåller formatet Besökarnas Lista, en unik listning för varje sajt som publicerar topplistan. Kameras topplisteformat bygger på streaming media teknik, vilket bland annat förhindrar nedladdning av materialet. Det gör det möjligt för GLF att gå vidare i den digitala utvecklingen eftersom man då kan kontrollera den upphovsrättsliga processen Kamera kan erbjuda en mycket säker lösning ur ett rättighetsperspektiv, vilket i sin tur ger oss möjligheten att erbjuda en bättre tjänst till de som abonnerar på våra listor idag och som ser ett allt större intresse för underhållning och information online, säger Lars Gustafsson, vd GLF. Det format vi tagit fram för GLF visar på styrkan i interaktiva medier, säger Dan Willstrand, vd Kamera Holding. Topplistan är en traditionell informationstjänst som vi förädlat genom att tillföra rörlig bild. Vårt interaktiva system med röstningsförfarandet hjälper också till att skräddarsy topplistan, vilket skapar en unik produkt som förstärker varumärken online. För mer information kontakta: Dan Willstrand, vd Kamera Holding, tfn 08-50 65 70 02, 0736-25 76 02, e-post dan.willstrand@kamera.com Magnus Karlsson, Formatutvecklare Kamera, tfn 08-50 65 76 41, 0736-25 76 41, e-post magnus.karlsson@kamera.com Lars Gustafsson, VD GLF, tfn 08-735 97 50, e-post lars.gustafsson@ifpi.se Kameras hemsida: www.kamera.com Om Kamera Kamera är en ledande leverantör av lösningar för Internet-tv i Europa. Inom området Media tillgodoser vi Onlinemediers behov av innehåll för Internet-tv, dels genom produktion, dels genom licensiering av innehåll via marknadsplatsen KameraOne - www.kameraone.com. Inom området Corporate hjälper vi företag att utveckla sin kommunikation med streaming media. Kamera har verksamhet i Stockholm, Oslo, London, Amsterdam och Paris. Bolaget är noterat på H&Q Tech Market, http://www.hq-techmarket.com, [TICKER:KAME] Om Grammofon Leverantörernas Förening (GLF) GLF är en ekonomisk förening och ägs av sina medlemsbolag. GLF utför bla a följande uppdrag åt sina medlemsbolag: · Grammotex - GLF äger företaget Grammotex som är ett sök- och beställningssystem av skivor för skivbutiker. · Statistik- GLF sammanställer viss statistik rörande skivförsäljningen i Sverige. · Topplistan - GLF sammanställer Topplistan över de album och singlar som sålt mest under den gångna veckan. Vidare handhar GLF vissa kontakter med handlarorganisationer samt utför vissa kampanjer och kommersiella insatser. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/01/20010301BIT00510/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/01/20010301BIT00510/bit0002.pdf