Kvartalsrapport för Kamera Holding AB (publ

Kvartalsrapport för Kamera Holding AB (publ), org. nr 556574-8299, för perioden 1 januari - 31 mars 2001. Kameras omsättning för första kvartalet 2001 uppgick till 9 023 KSEK (4 364 KSEK), vilket motsvarar en ökning med 107 procent jämfört med föregående år. Av koncernens totala omsättning under perioden utgjorde de utländska dotterbolagens andel 18,5 procent (-). Rörelseresultatet var -10 915 KSEK (-4 049 KSEK). Det negativa resultatet är en följd av satsningar på befintliga utlandsmarknader samt fortsatt produktutveckling. Dessutom har försäljningstillväxten varit svagare än beräknat på grund av konjunkturläget. Under perioden har Kamera tecknat viktiga samarbetsavtal med bolag såsom nyhetsbyrån PM Feature, Akamai, Grammofonleverantörernas Förening (GLF) samt ett flertal välkända innehållsägare för återförsäljning av internet- TV-rättigheter t. ex. Media Partners (internationella nyheter om alpinskidåkning, längdskidåkning, backhoppning, snowboard och italiensk fotboll), Capricorn ("Inside Hollywood"-filmnyheter, "Cybernet"- datorspelnyheter), SC Productions ("Football Legends"-spelarporträtt på internationella fotbollsstjärnor) samt Origo/APTN (norsk version av APTNs nyhets- och underhållningsfeed). Under januari och februari 2001 genomfördes två riktade nyemissioner av sammanlagt 34.055.993 aktier till 1 SEK per aktie. Därmed tillfördes bolaget 34,1 MSEK före emissionskostnader om ca 3,3 MSEK. Verksamhet I början av året genomfördes en omorganisation där verksamheten delades in i två huvudsakliga grenar; Media respektive Corporate. Mediaverksamheten förser TV-kanaler och onlinemedier med internet-TV- innehåll samt tekniska lösningar för publicering. Corporateverksamheten hjälper stora och medelstora företag att förbättra sin kommunikation genom att använda internet-TV. Under perioden har Kamera lagt stor energi på att vidareutveckla syndikeringslösningen KameraOne, dels genom att framgångsrikt addera attraktivt innehåll genom nya återförsäljningsavtal, dels genom att utveckla en publiceringslösning som gör det möjligt för köparna av innehåll att enkelt redigera och anpassa materialet efter egna önskemål. Detta bedöms som viktigt för att framgångsrikt kunna sälja samma innehåll - t ex nyheter - på flera marknader. Omsättning och resultat Under perioden januari-mars ökade Kameras omsättning med 107 procent jämfört med samma period föregående år och uppgick till 9 023 KSEK (4 364 KSEK). Tillväxten har i sin helhet varit organisk. Av koncernens totala omsättning under perioden utgör de utländska dotterbolagens andel 18,5 procent (-). Rörelseresultatet uppgick till -10 915 KSEK (-4 049 KSEK). Det negativa resultatet är en följd av satsningar på befintliga utlandsmarknader samt fortsatt produktutveckling. Resultatet återspeglar också den allmänna försiktighet som funnits på marknaden p g a osäkert konjunkturläge under vintern 2000/2001. Under januari 2001 genomfördes en betydande omorganisation och ett besparingsprogram vars effekter främst kommer att märkas i rörelseresultatet från och med andra kvartalet 2001. I rörelseresultatet ingår cirka 2 MSEK som avser utvecklingskostnader för koncernens produkter och tjänster. Under första kvartalet har Kamera bland annat vidareutvecklat KameraOne och KameraOne Studio som tillsammans utgör en komplett syndikeringslösning i världsklass. Personal I januari 2001 genomfördes en omorganisation som innebar att personalstyrkan reducerades med totalt drygt 20 personer. Vid periodens utgång uppgick antalet anställda till 80 personer (2000-03-31: 41 personer). Investeringar Koncernens investeringar uppgick under perioden till 361 KSEK. Finansiell ställning Koncernens likvida medel uppgick per den 31 mars till 27 053 KSEK att jämföra med 8 574 KSEK vid räkenskapsårets början. Det egna kapitalet uppgick per 2001-03-31 till 38 147 KSEK (2000-12-31: 18 003 KSEK) vilket motsvarar en soliditet uppgående till 68 procent (47 procent). Finansiering Under januari och februari 2001 genomfördes två riktade nyemissioner av sammanlagt 34.055.993 aktier till 1 SEK per aktie. Därmed tillfördes bolaget 34,1 MSEK före emissionskostnader om ca 3,3 MSEK. Det tillförda kapitalet skall finansiera fortsatt tillväxt samt utveckling av produkter och mediaformat. Efter de genomförda nyemissionerna planeras för närvarande inga ytterligare kapitaltillskott. Periodens förändringar i eget kapital illustreras nedan; Akti Bund Ansa Summa e- na mlad eget kapi rese förl kapit tal rver ust al Belopp vid periodens 578 48 -31 18 ingång (2001-01-01) 818 393 003 Nyemission 341 33 34 715 056 Emissionskostnader -3 -3 306 306 Förändring av omräkningsdifferens avs 78 78 befintliga dotterföretag Årets resultat __ __ -10 -10 684 684 Belopp vid periodens 919 79 -41 38 utgång (2001-03-31) 227 999 147 Framtidsutsikter Kamera har för avsikt att under 2001 fortsätta etablera strategiska samarbeten och partnerskap med teknik- och mediaföretag. Syftet är att säkra tillgången till spjutspetsteknologi och attraktiva rättigheter. Kamera kommer också att fortsätta utveckla syndikeringslösningen KameraOne. Systemet tillåter köpare av innehåll att söka, förhandsgranska, köpa, redigera och publicera videoinnehåll i en helt webbaserad miljö. Efterfrågan på denna typ av tjänster antas öka kraftigt framöver, i synnerhet bland större mediaföretag som önskar kapitalisera på sina innehållsarkiv. Under 2001 förväntas koncernens omsättning mer än fördubblas. Med beaktande av den lägre än förväntade efterfrågan på bolagets tjänster beräknas verksamheten nå lönsamhet på månadsbasis först efter sommaren 2001. Marknadsutveckling Marknaden för TV och radio på internet växer fortfarande kraftigt. Trots nedgången i konjunkturen ökar efterfrågan på kvalificerade internet-TV- tjänster, särskilt inom företagssektorn. Bland portaler och onlinetidningar märks sedan årsskiftet en mer avvaktande inställning till inköp av innehållsprodukter. Kameras bedömning är dock att efterfrågan kommer att öka snabbt igen i takt med att antalet hushåll med bredbandsuppkoppling växer. Enligt en rapport från analysföretaget Mediavision i november 2000 ("Streaming Media - Beyond Internet and TV) beräknas ca 5 miljoner svenskar någon gång ha tittat på rörliga bilder via internet under 2002. Antagandet att marknaden för internet-TV ökar under året stöds också av det faktum att många traditionella mediaaktörer nu inleder stora satsningar på streaming media. Särskilt tydlig är denna utveckling i England. Nästa rapporttillfälle Delårsrapport för perioden januari-juni lämnas den 24 augusti 2001. Stockholm den 25 april 2001 Styrelsen för Kamera Holding AB (publ) För ytterligare information, kontakta gärna: Dan Willstrand, CEO, 08-50 65 76 02, 0736-25 76 02, e-post: dan.willstrand@kamera.com Katharina Broberger, CFO, 08-50 65 76 47, 0736-25 76 47, e-post: katharina.broberger@kamera.com Besök gärna www.kamera.com för mer information om Kamera. Bilagor Resultat- och balansräkning ORDINARIE BOLAGSSTÄMMA I KAMERA HOLDING AB (PUBL) Bolagsstämmokommuniké från ordinarie bolagsstämma 25 april 2001 för Kamera Holding AB (publ), org. nr 556574-8299. Bolagsstämman fastställde resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning för år 2000. Den ansamlade förlusten överfördes i ny räkning. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för år 2000. Bolagsstämman fastställde omval av styrelsen och suppleanter. Till styrelseledamöter fram till nästa ordinarie bolagsstämma omvaldes således Fredrik Ramberg, Dag Agnvall, Niklas Lund, Jonas Persson, Andrew Kaza, Dan Willstrand och William Naversten. Till suppleanter omvaldes Jens Ander, Palle Källström, Stefan Löhr och Hans Victor. Bolagsstämman fastställde omval av revisorn Börje Theander och revisorsuppleanten Christine Rankin-Johansson, Öhrlings PricewaterhouseCoopers. I övrigt beträffande bolagets verksamhet och ställning hänvisas till kvartalsrapport för perioden 1 januari till 31 mars 2001. Stockholm den 25 april 2001 Styrelsen för Kamera Holding AB (publ) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT02020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT02020/bit0001.pdf