Dialogmöte i Linköping om Nationella upphandlingsstödet

Dialogmöte i Linköping om Nationella upphandlingsstödet

Kammarkollegiet anordnar ett dialogmöte i Linköping för att diskutera genomförandeplanen av Nationella upphandlingsstödet. Myndigheter och företag från Östergötland deltar. Media hälsas också välkommen!

I juni genomförde Kammarkollegiet åtta dialogmöten runt om i Sverige, bland annat i Linköping. Upphandlande myndigheter, leverantörer och andra som är intresserade av offentlig upphandling diskuterade inriktningen av det Nationella upphandlingsstödet. De synpunkter som kom fram vid sommarens möten har omsatts till en genomförandeplan. Nu ska vi diskutera innehållet i planen och prioriteringar av aktiviteter.
Tid och plats

Datum: Måndag 2 november, klockan 9.30-15 Plats: Scandic Frimurarhotellet, S:t Larsgatan 14

Mer information Daniel Moius, projektledare Nationella upphandlingsstödet, 0702-20 53 03 www.kammarkollegiet.se Bakgrund Kammarkollegiet har av regeringen fått i uppgift att utveckla och förvalta ett nationellt upphandlingsstöd samt driva utvecklingen av en elektronisk upphandlingsplattform och delta i standardiseringsarbetet på området. I detta ingår att utveckla och sprida hjälpmedel och metoder.

Uppgiften är ett led i regeringens satsning på ökad tillväxt och effektivare offentlig förvaltning. Syftet med det nationella upphandlingsstödet är att det ska bidra till en mer effektiv, kvalitetsmedveten och rättssäker offentlig upphandling där konkurrensen på marknaden bättre tas tillvara så att skattemedlen används på bästa sätt till nytta för medborgarna, den offentliga sektorn och näringslivet. Arbetet ska ske i samverkan med berörda intressenter. En förenklad upphandlingsprocess ska vara till nytta för både upphandlande myndigheter och leverantörer.