• Kammarkollegiet/

EU-kommissionen lanserar ett nytt webbaserat verktyg för att minska pappersarbetet vid gränsöverskridande upphandlingar inom EU

eCERTIS är ett praktiskt verktyg som utvecklats av EU-kommissionen för att skapa gynnsammare förutsättningar för företag och upphandlande myndigheter och enheter vid gränsöverskridande leverantörskvalificering. Verktyget underlättar framför allt för de företag som i dagsläget upplever att de stöter på hinder i den mångfald av administrativa blanketter som ska fyllas i för att intyga företagets lämplighet att delta i upphandlingar.

eCERTIS hjälper företag och upphandlande myndigheter att hantera dessa svårigheter genom att i en sökbar databas kartlägga de certifikat och intyg som vanligen används i de olika medlemsstaterna. Verktyget låter upphandlande myndigheter och företag identifiera olika krav på leverantören, kategorisera relevanta dokument och jämföra dem mellan olika medlemsstater. eCERTIS finns tillgängligt på samtliga EU-språk men information om intyg och certifikat erbjuds i dagsläget huvudsakligen på engelska. Information om de nationella certifikaten och intygen tillhandahålls och uppdateras av ansvariga myndigheter i respektive land. För Sveriges räkning har Konkurrensverket och Kammarkollegiet tagit fram det material som ingår i databasen.

eCERTIS finns tillgängligt via www.upphandlingsstod.se

För mer information, kontakta lisa.hubendick-nyman@kammarkollegiet.se

Taggar: