Kammarkollegiet får uppdraget att redovisa partiers och valkandidaters finansiering

Partier som deltar i val till riksdagen eller Europaparlamentet liksom enskilda valkandidater ska redovisa hur de har finansierat sin politiska verksamhet respektive sina personvalskampanjer till Kammarkollegiet.

När den nya lagen träder i kraft den 1 april 2014 är riksdagspartierna eller partier som deltar i val till Europaparlamentet skyldiga att årligen lämna en intäktsredovisning som beskriver vilka intäkter som partiet har haft på central nivå – både avseende partiet i sin helhet och enskilda valkandidaters personvalskampanjer. Partier som tar emot bidrag till ett värde som överstiger ett halvt prisbasbelopp (22 200 kr) ska också redovisa bidragsgivarens identitet, vad bidraget består av och dess storlek. Om ett parti inte har några intäkter att redovisa ska partiet göra en så kallad anmälan om detta till Kammarkollegiet.

Bakgrunden till den nya lagen är att det ska vara enkelt för allmänheten att ta del av handlingarna och få insyn i hur den politiska verksamheten finansieras (prop. 2013/14:70, bet. 2013/14:KU35). Kammarkollegiet kommer på www.kammarkollegiet.se/partistöd att offentliggöra både redovisningarna liksom anmälningarna från partierna. Lagen innehåller även bestämmelser om tillsyn och sanktioner i form av förseningsavgift och särskild avgift samt om överklagande till allmän förvaltningsdomstol.

Kontaktperson: Anne Kuylenstierna Arnström 072-209 39 36

Taggar: