Nationell webbplats ska ge ökad valfrihet i vården

Nationell webbplats ska ge ökad valfrihet i vården

Nu finns de tjänster som upphandlas inom vården på en nationell webbplats. Det är resultatet av lagen om valfrihetssystem, LOV, som trädde i kraft den 1 januari.
Från årsskiftet kan kommuner och landsting utlysa tjänster på en nationell webbplats. Avsikten är att skapa en arena, där leverantörer kan hitta de tjänster som efterfrågas i landet. Webbplatsen öppnade den 12 januari och den första annonsen har nu publicerats.
Webbplatsen har kommit till med anledning en ny lag, lagen om valfrihetssystem, LOV, som trädde i kraft vid årsskiftet. Den nya lagen är avsedd att främja en mångfald av utförare inom vården och ger den enskilde möjligheter att välja. Lagen är ett alternativ till lagen om offentlig upphandling (LOU) och kan användas för äldreomsorg, stöd till personer med funktionsnedsättning samt hälso- och sjukvårdstjänster. – Det innebär att enskilda personer genom webbplatsen kan se vilka tjänster som kommun och landsting handlar upp och vilka krav som de ställer på leverantörerna, säger projektledaren Jonas Lembke på Kammarkollegiet.
För dem som använder sig av LOV är det obligatoriskt att annonsera på webbplatsen som Kammarkollegiet ansvarar för. Webbplatsen är öppen för allmänheten och kostnadsfri att använda.
– Förutom att företagen får lättare att erbjuda sina tjänster kan allmänheten via annonserna se vilka krav som ställs på företagen, säger Jonas Lembke.
För att underlätta för kommuner och landsting att använda systemet, erbjuder Kammarkollegiet support.
Mer information om den nationella webbplatsen och LOV hittar du på: http://www.kammarkollegiet.se/lov/lov.html