Ny praktisk vägledning för upphandling av hemtjänst enligt LOV

Kammarkollegiets upphandlingsstöd har tagit fram en praktisk vägledning för att underlätta för kommuner som inför valfrihetssystem i hemtjänsten enligt Lag om valfrihetssystem(LOV). Vägledningen riktar sig främst till kommuner med mindre vana av att upphandla vård och omsorgstjänster och fungerar som ett praktiskt stöd i framtagandet av upphandlingens kravspecifikation.

Dokumentet är en del av Kammarkollegiets regeringsuppdrag att utveckla vägledningar för upphandling inom vård och omsorg, och har tagits fram i samråd med berörda myndigheter och organisationer. Vägledningen finns tillgänglig på www.upphandlingsstöd.se .

Mer om LOV Lagen om valfrihetssystem är ett alternativ till upphandling enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) och kan tillämpas på bland annat omsorgs- och stödverksamhet för äldre och för personer med funktionsnedsättning samt på hälso- och sjukvårdstjänster. Lagen är obligatorisk för landstingen att använda inom primärvården. Såväl privata företag som ideella organisationer kan ansöka om att bli godkända som leverantörer.

Offentlig sektor upphandlar årligen varor och tjänster för uppskattningsvis 500 miljarder. Kammarkollegiets upphandlingsstöd har sedan 1 januari 2009 regeringens uppdrag att bidra till en förenklad upphandlingsprocess för såväl upphandlande såväl myndigheter som leverantörer.

Upphandlingsstödet utvecklar vägledningar för upphandlingsprocessen och driver utvecklingen av elektronisk upphandling. Läs mer på www.upphandlingsstöd.se

Taggar: