Väl godkänt för ramavtalsleverantörerna av PC och bildskärmar vid Kammarkollegiets miljörevision

Resultatet av Kammarkollegiets miljörevision av ramavtalen PC, bildskärmar och tjänster 2008 visar att inga avvikelser mot de krav som ställdes vid ramavtalsupphandlingen 2008 finns. De största förbättringarna är inom området energieffektivitet.

Resultatet Resultatet av revisionen visar att inga avvikelser mot de krav som ställdes vid ramavtalsupphandlingen 2008 finns hos anbudsgivarna. De största förbättringarna har skett inom områdena energieffektivitet, där mer prestanda kan erbjudas till samma eller lägre energiförbrukning, och kvicksilverfria bildskärmar där alla leverantörer idag kan erbjuda kvicksilverfria skärmar, antingen i bärbar PC eller som fristående bildskärm.

Övriga iakttagelser är att leverantörer väljer att inte ha en specifik miljöprodukt, utan att istället miljöanpassa hela sitt sortiment och att det finns ett arbete med återvunnen plast, vilket enligt en av leverantörerna är en tydlig förändring jämfört med 2008.
- Vi är mycket nöjda med resultatet av miljörevision, säger Hans Sundström, tillförordnad chef för Kammarkollegiets IT-upphandling. Vår plan är att fortsätta med uppföljning av våra miljökrav i våra ramavtal.

Så gick revisionen till Ramavtalsleverantörerna ombads att skriftligen besvara ett antal av de frågor som ingick i den ursprungliga upphandlingen. Svaren granskades sedan och uppföljning gjordes av de svar som på något sätt var otydliga. Att en leverantör bedöms uppfylla kriterierna för revisionen, innebär att miljöprestandan i nuläget motsvarar 2008 års nivå eller är förbättrad. Detta gäller oavsett om kravet som besvarades i upphandlingen var ett skallkrav eller ett börkrav. - Revisionsmetoden fungerade utmärkt, menar Hans Sundström. Men vi har lärt oss att det tar tid att genomföra en miljörevision och att vi måste ta hänsyn till om leverantörernas företagsspråk är engelska.

För frågor om revisionen kontakta

Fredrik Aglo 08-700 07 75 fredrik.aglo@kammarkollegiet.se

Ylva Lovén Anderson 08-700 07 73 ylva.loven.anderson@kammarkollegiet.se