5,6 miljoner till barnrättsorganisationer 2023

Via kampanjen ”Bra som jag är” skänkte Kappahl tillsammans med sina kunder totalt 5,6 miljoner kronor under verksamhetsåret 2023. Pengarna går till att tända hopp för barn och unga som har det tufft, genom lokala barnrättsorganisationer på Kappahls försäljningsmarknader. I Sverige går donationen till Bris.

- De senaste åren har kriserna avlöst varandra  pandemi, krig i vår närhet och ekonomisk kris. I dessa oroliga tider vänder sig allt fler barn till Bris för stöd. Tack vare Kappahl och Kappahls kunder och de pengar som de bidrar med har Bris inte bara möjlighet att hjälpa de barn som behöver hjälp här och nu. Vi har även möjlighet att ta barns berättelser vidare till politiker och beslutsfattare för att på så sätt ställa krav på dem att verka för varje barns rätt till en trygg och säker uppväxt, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.

Förutom Bris i Sverige samarbetar Kappahl med Kors på Halsen i Norge, Mannerheimförbundet i Finland och Empowering Children Foundation i Polen. Gemensamt för organisationerna är att de på olika sätt ger barn möjlighet att prata med och få stöd av en vuxen. Barnen får hopp och hjälp att ta sig ur svåra händelser och tankar.

Varje insamlad krona ökar möjligheten för organisationerna att exempelvis anställa fler kuratorer, som kan svara när barnen ringer och chattar. Kunderna bidrar genom aktiviteter som att runda upp sitt köp i kassan och att köpa produkter där delar av summan oavkortat går till organisationerna.

- Vi vill tacka alla våra fantastiska kunder och medarbetare som gjort det här möjligt. Tillsammans stöttar vi organisationernas viktiga arbete för barn och unga som har det svårt, säger Claes Meldgaard, försäljningsdirektör på Kappahl.

Om ”Bra som jag är” – stöd till barn och unga

På Kappahl tycker vi att alla ska få vara precis som de är och i vårt arbete för barn är devisen ”Bra som jag är” grunden. Alla är olika men lika mycket värda och duger precis som de är. Kappahl samarbetar med organisationer på sina försäljningsmarknader – Sverige, Norge, Finland och Polen – som stöttar barn och unga som har det svårt. I samarbetet synliggör vi barnrättsorganisationernas viktiga arbete och lyfter fram budskapet om att alla barn och unga är just bra som de är.

Våra samarbetsorganisationer:

Johanna Flemström