Barnkläder från KappAhls varumärke Newbie går nu att hyra via Hyber

KappAhl har höga ambitioner att varje år ta kliv mot en mer hållbar och cirkulär verksamhet. Från den 31 maj finns valda delar av Newbies sortiment att hyra via uthyrningstjänsten Hyber. Det nya samarbetet är en del i KappAhls arbete att göra sina kläder tillgängliga för fler och samtidigt förlänga kläders användningstid som ett steg i att minska sin klimatpåverkan.

KappAhl stärker varje år sin position som leverantör av prisvärda och ansvarsfulla barnkläder som passar livets alla tillfällen. Från 31 maj finns valda delar av Newbies sortiment även tillgängligt via uthyrningstjänsten Hyber.
      – Så här långt har vi främst sålt KappAhls varumärken i egen regi. Via Hyber blir våra produkter tillgängliga för fler och plaggen får ett längre liv. Hybers tjänster får mycket goda betyg av sina kunder och den kvalitetsstämpeln är avgörande för vårt val av partner, berättar Desiré Westerberg som är Vice President Business Unit Kids på KappAhl.

Samarbetet med Hyber ligger helt i linje med KappAhls ambitioner i att sänka sina produkters klimatpåverkan i linje med FN:s klimatmål 2030 och att inspirera kunderna till mer hållbara val.
      – Genom att addera tjänster som passar den ökande efterfrågan av lösningar som komplement till konsumtion, får varje plagg möjlighet till ökad livslängd. Tjänsten kommer också ge oss viktig återkoppling från föräldrar och barn till fortsatt utveckling av våra produkter, berättar Desire Westerberg.

Först ut på Hyber blir produkter i de minsta storlekarna för KappAhls varumärke Newbie.  Hyber och KappAhl planerar att inom kort även lägga till nya efterfrågade varumärket Minories och Kaxs funktionskläder till uthyrningen. KappAhls affärsidé att erbjuda prisvärda och ansvarsfulla produkter, med genomtänkt design för att leka och växa i, matchar Hybers ambitioner att ge barnfamiljer tillgång till kvalitetsprodukter på ett mer hållbart och ekonomiskt sätt.
      – Det känns otroligt roligt att en så stor och viktig aktör som KappAhl väljer att samarbeta med oss på Hyber. Vi ser stor potential i KappAhls varumärken och ser fram emot att erbjuda deras starka utbud till våra kunder, berättar Douglas Heidergren, vd på Hyber.

Mer om KappAhl-plaggen hos Hyber

• Newbie designas med nyckelorden tidlöst, hållbart och prisvärt och med omtanken att plaggen ska kunna ärvas mellan generationer. Hela Newbie-sortimentet tillverkas i mer hållbara material och all bomull är 100 procent ekologisk.  Till att börja med kommer tre olika paket i storlek 50-62 (bodys, byxor, pyjamas, overall, mössa, strumpor och babyfilt) att finnas på Hyber.
  • Minories, är ett medvetet varumärke som talar barnens språk. Minories är inspirerat av barns olika personligheter, där olikheter uppmuntras och där alla barn får ta plats. Minories inriktar sig på små och lekfulla miniorer i åldrarna 0-8 år. Alla plagg i kollektionerna är designade med olika smarta lösningar för att hålla länge och använder uteslutande material som kommer från mer hållbara källor. Leverantörerna är valda med omsorg och presenteras för varje produkt.
  • Kaxs, är en serie funktionella ytterkläder i storlekar upp till 140 cl. Vattentäta funktionsjackor och skalbyxor är bara några av hjältarna. Helt enkelt allt som håller barnen torra och glada varje säsong.

Olivia Beke Rothschild, medgrundare Hyber, 0733-600706, olivia@hyber.com
Charlotte Högberg, kommunikationschef KappAhl, 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com

Hyber grundades 2015 med visionen om att bli den tryggaste uthyrningsplattformen för barnprodukter. Alla kan vi göra små saker för att göra planeten bättre och när många gör det tillsammans kan vi göra stor skillnad. Hyber startades av just av den anledningen och tillsammans med tusentals hybrande familjer i Sverige gör Hyber en märkbart stor skillnad för planeten. Hybers mission är att skapa förtroende för cirkulär uthyrning så att fler barn kan växa upp med kvalité och samtidigt göra miljön en tjänst.

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 370 KappAhl- och Newbie-butiker samt Shop Online i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen och Storbritannien. På KappAhl jobbar 4000 kollegor på 400 arbetsplatser i tio länder med olika bakgrund, ålder, kunskaper och klädstil. Den gemensamma drivkraften är att erbjuda mode som passar livet för många människor och livsstilar. Ett ansvarsfullt mode som känns rätt, för den som bär det och för världen omkring oss. Idag är 70% av produkterna hållbarhetsmärkta. Målet är att 100% ska vara producerade i mer hållbara material senast år 2025. Mer information på www.kappahl.se.