Efterlängtade kläder med motiv från Babblarna finns nu på Kappahl

Många har länge önskat sig kläder med barnens språklekande favoriter Babblarna. Därför lanserar Kappahl nu, i samarbete med Hatten Förlag, en hel kollektion med plagg som uppmuntrar till rörelse, lek, sång och babbel.

– Vi älskar Babblarna. Och våra barn älskar Babblarna. Det är ju figurer med underbara personligheter i fantastiska färger. Så lätta att tycka om. Dessutom tycker vi väldigt mycket om det Babblarna gör för barns språkutveckling, säger Maja Olsbo, creative designer Kappahl Kids.

Konceptet Babblarna kom till efter att Anneli Tisell, Hatten Förlags grundare, fött sin son Nils med Downs syndrom och tyckte att det borde finnas mer lockande material att använda som stöd i hans språkutveckling. Tanken föddes att använda pedagogik som redan fanns, men forma om den så att det skulle bli bättre och roligare att språkleka för Nils och alla andra barn. Babba, Bibbi, Bobbo, Dadda, Diddi och Doddo flyttade snart in i Babblarnas värld och där dyker de upp i många roliga och lustfyllda böcker och olika material för att utveckla språket hos barn.

Och nu släpper Kappahl en Babblarna-kollektion i samarbete med Hatten Förlag.

– Det är en lekfull kollektion med mjuka tröjor, byxor, lekoverall och härliga strumpor. Allt såklart designat i Babblarnas sköna färger och mönster. Som gjort för att klä sig som Babba, Bibbi eller Bobbo, Dadda, Diddi eller Doddo eller flera på en gång. Plaggen är skapade för att röra sig fritt. Leka, dansa, hoppa, skutta, sjunga och gunga i takt eller bara babbla på, säger Maja Olsbo.

För Kappahl är det viktigt att nå ut med sina värderingar och tillsammans med Hatten Förlag arbeta för att alla barn ska känna sig stärkta, hoppfulla och inkluderade.

– Vi är så glada och stolta över vårt fina samarbete. Sköna kläder som uppmuntrar till ett värdefullt och roligt lärande perspektiv, säger Maja Olsbo.

Första kollektionen släpps vecka 8 och ytterligare en vecka 43.

För mer information och bilder kontakta Maja Olsbo, creative designer Kappahl Kids: maja.olsbo@kappahl.com, +46704715518

Kappahl finns till för att hylla mångfalden i vardagen. Vi vill bredda definitionen av mångfald till att inkludera många olika sätt att leva – som ger alla friheten att vara sitt sanna jag, alltid.

Kappahl Group grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 370 Kappahl- och Newbie-butiker samt Shop Online i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen och Storbritannien.

Kappahl-teamet består av 4000 kollegor på 400 arbetsplatser i tio länder med olika bakgrund, ålder, kunskaper och klädstil. Den gemensamma drivkraften är att erbjuda mode som passar livet för många människor och livsstilar. Ett ansvarsfullt mode som känns rätt, för den som bär det och för världen omkring oss. Idag är över 70% av sortimentet producerat i mer hållbara material.. Målet är att 100% ska vara producerade i mer hållbara material senast år 2025. Mer information på www.kappahl.se