• Kappahl/

Fokus på data för att ställa om – idag släpper Kappahl hållbarhetsrapporten för 2022

Bättre och öppnare data innebär bättre och mer välgrundade beslut – det konstateras i Kappahls hållbarhetsrapport för 2022 som publiceras idag. Rapporten berättar om viktiga kliv mot målen i Kappahls klimatstrategi, och insatser för att göra Kappahls affär mer cirkulär. Året har inneburit stora satsningar på spårbarhet och andra investeringar för att skapa ansvarsfullt och hållbart mode som kan älskas och användas av många och under lång tid.

- Under 2022 nådde vi en viktig milstolpe i vårt hållbarhetsarbete gällande transparens. Vi ingick partnerskap med TrusTrace vilket kommer att ge oss bättre synlighet när det gäller vår miljömässiga, sociala och ekonomiska hållbarhet i hela vår leveranskedja. Det kommer inte bara att ge våra kunder tillgång till mer hållbarhetsinformation, datan kommer också att användas för att göra bättre och mer hållbara val för framtiden, säger Kappahls vd och koncernchef Elisabeth Peregi.

Kappahls klimatstrategi innebär målet att växa och ändå halvera sitt klimatavtryck till 2030. Det gäller hela kedjan från design, till produktion och ända till användandet av produkterna. Målen ska uppnås bland annat genom att byta till förnybar energi i produktionen, erbjuda cirkulära lösningar samt välja marknader som inte kräver flygtransport.

- Vi ser att våra satsningar och att vi tar hållbarhet på allvar och har hållbarhet inbyggt i varje strategiskt beslut börjar ge riktiga resultat. Hållbarhet är ingenting som läggs på i efterhand utan vi kan direkt stämma av besluten mot vår affärsidé att erbjuda prisvärt och ansvarsfullt mode, säger Sandra Roos, hållbarhetsdirektör på Kappahl.

Andra höjdpunkter från 2022 års hållbarhetsrapport är det fortsatta arbetet med utbildningscentret för kvinnor i Bangladesh som Kappahl finansierar till 100 % och anslutningen till Pakistanackordet för säkra arbetsförhållanden. Kappahl tilldelades miljöstrategipriset för sin strategi för ansvarsfullt mode och fick utmärkelse som föregångare i modebranschen.

Under 2022 sattes också ett nytt affärsmål för cirkularitet. Till år 2026 ska 100 MSEK av omsättningen komma från cirkulära erbjudanden. Ett viktigt fokus är plaggens livscykel, hela vägen från tillverkning till återvinning, och på design som är gjord för att hålla över tid.

- I framtiden måste framgångsrika företag också vara hållbara. Vi behöver ha en lönsam affärsmodell och kunna erbjuda en långsiktig garderob med cirkulära lösningar, avslutar Elisabeth Peregi.

Hela hållbarhetsrapporten finns att läsa på Kappahls hemsida.

Johanna Flemström

johanna.flemstrom@kappahl.com, 0729-974649

Om Kappahl
Kappahl finns till för att hylla mångfalden i vardagen. Vi vill bredda definitionen av mångfald till att inkludera många olika sätt att leva – som ger alla friheten att vara sitt sanna jag, alltid.

Kappahl Group grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 360 Kappahl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien samt online på över 20 marknader i Europa.

Kappahl-teamet består av 4000 kollegor i nio länder med olika bakgrund, ålder, kunskaper och klädstil. Den gemensamma drivkraften är att erbjuda mode som passar livet för många människor och livsstilar. Ett ansvarsfullt mode som känns rätt, för den som bär det och för världen omkring oss. Idag är över 80% av produkterna tillverkade av mer hållbara material. Målet är att 100% ska vara producerade i mer hållbara material senast år 2025. Kappahls övergripande klimatmål är att halvera värdekedjans klimatutsläpp till år 2030.

Läs mer på kappahl.se.

Sandra Roos, hållbarhetsdirektör