Fortsatt svag försäljning men förbättrad lagersituation

• KappAhls nettoomsättning under perioden uppgick till 1 193 (1 341) MSEK, en minskning med 11 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 16 (146) MSEK.
  • Bruttomarginalen uppgick till 58,4 (63,4) procent och rörelsemarginalen till 1,3 (10,9) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -11 (95) MSEK vilket motsvarar -0,15 (1,27) SEK per aktie.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 30 (157) MSEK.
  • En nyemission om 600 MSEK har genomförts under kvartalet.

VD KOMMENTERAR

Utvecklingen under kvartal fyra har till stor del fortsatt under hösten. Kunderna har varit försiktiga, det ser vi inte bara i våra egna siffror utan även i besöks­statistik från många köpcentra och i finansiell statistik. Samtidigt fortsätter vi att göra en svag prestation i marknaden, vilket framförallt beror på vårt damsortiment. Det kommer att ta ytterligare något eller några kvartal innan sortimentsför­bättringen får genomslag.
    Det är värt att notera att delar av de åtgärder som vidtagits visar effekt redan nu. Kostnadsbe­sparingarna syns tydligt och vi börjar se positiva tendenser vad gäller lagerutvecklingen. Det är ett välkänt faktum att lagerminskning är en svår balanskonst genom att man under en period måste köpa in mindre än vad man säljer. Förnyelsen av sortimentet kan bli lidande och reavaror konkurrerar med det nya som kommit in. Detta har påverkat resultatet negativt under kvartalet.
    Geografiskt kan vi konstatera att den snabba etableringstakten i Polen och Tjeckien nu tydligt belastar resultatet. Som redan kommunicerats kommer expansionen bli något långsammare en period framöver.

JOHAN ÅBERG
Vd och koncernchef

I dag hålls telefonkonferens för analytiker, media och investerare kl. 9.00. För att delta ring 08-5055 9812. Presentationen kommer även att webbsändas direkt på www.kappahl.com/presentations, alt. www.financialhearings.com.

För ytterligare information:
Johan Åberg / Vd och koncernchef Tel. 0704-71 55 22
Håkan Westin / Finansdirektör Tel. 0704-71 56 64

För bilder och övrig information:
Annette Björklund / Informationschef Tel. 0704-71 55 42 annette.bjorklund@kappahl.com

Informationen är sådan som KappAhl AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 december 2011 klockan 07.30.

KappAhl är en ledande modekedja med över 380 butiker och 4 900 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2010/2011 var KappAhls omsättning knappt 5 miljarder kronor och rörelseresultatet 222 miljoner kronor. KappAhl är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.

Kunderna har varit försiktiga, det ser vi inte bara i våra egna siffror utan även i besöksstatistik från många köpcentra och i finansiell statistik.
Johan Åberg, vd och koncernchef