Kappahl donerar tre miljoner till organisationer för hållbar utveckling

Kappahls kunder fortsätter att minska sitt användande av plastpåsar – sedan införandet av branschinitiativet One Bag Habit 2017 har åtgången av påsar minskat med hela 78 procent. Överskottet från de påsar som trots allt säljs i Kappahls butiker går till organisationer som verkar för en hållbar utveckling. Totalt har detta gett över tre miljoner kronor för 2022.

Färre påsar som används mer – det är målet för One Bag Habit, ett branschinitiativ som innebär att medlemsorganisationerna, där Kappahl ingår, tar betalt för påsarna i sina butiker. Målet är att minska konsumtionen av påsar och öka medvetenheten om påsars negativa miljöpåverkan. Sedan initiativet lanserades 2017 har antalet sålda påsar minskat med flera miljoner. Dessutom har det lett till stora donerade överskott från medlemmarnas påsförsäljning till organisationer som arbetar för hållbar utveckling.

För Kappahls del går överskottet oavkortat till organisationer som arbetar mot nedskräpning av naturen i Kappahls försäljningsländer. Det är Håll Sverige Rent i Sverige, Handelens Miljøfond i Norge, Håll Skärgården Ren i Finland och Nasza Ziemia (Vår jord) i Polen.

- I dag säger nästan 80 procent av våra kunder nej till påse, de flesta har med sig en egen påse, och många använder flergångspåsar som t ex tygkassar. Tillsammans har vi skapat en ny hållbar vana, och initiativet har verkligen blivit en hållbarhets-win-win som gör skillnad för både människor och miljö, säger Sandra Roos, hållbarhetsdirektör på Kappahl.

Plastpåsen trots allt det mest hållbara påsalternativet
Alla påsar, även de som är gjorda av papper eller återvunnen plast, är energikrävande att tillverka, transportera och återvinna. När det gäller vilken påse som är bäst ur miljösynpunkt krävs alltid en miljömässig avvägning, och för att jämföra klimatavtryck krävs en livscykelanalys*. Engångspapperspåsar har mindre effekt på nedskräpning jämfört med plast, men har ofta större påverkan i de flesta andra miljökategorier som klimatförändring, försurning, övergödning, förtunning av ozonlagret och förändrad markanvändning

- Ofta är känslan att papper är bättre än plast byggt på att vi uppfattar naturliga material som mer miljömässiga. Och ibland är det självklart så, men ibland inte. När vi beräknar klimatavtrycket på en påse och tar med alla steg i tillverkningen ser vi att vår påse av återvunnet plastmaterial ger lägre klimatavtryck än om vi skulle välja en påse av återvunnet papper, avslutar Sandra Roos.

OM ONE BAG HABIT
One Bag Habit bildades på initiativ av H&M, Lindex och Kappahl 2017 för att minska konsumtionen av påsar och öka medvetenheten om påsars negativa miljöpåverkan. Idag ingår ett tjugotal företag inom sko-och klädbranschen i One Bag Habit. Alla medlemmar förbinder sig att:

• Ta betalt för samtliga påsar som erbjuds till kund oavsett material och storlek.
  • Informera kunderna om påsars klimatpåverkan, fördelarna med en minskad påskonsumtion och hur man som kund kan bidra till en mer hållbar påskonsumtion.
  • Erbjuda påsar som är gjorda av mer hållbara material och går att återvinna.
  • Donera överskottet från försäljningen av påsar till ändamål som driver hållbar utveckling inom miljö eller sociala frågor.
  • Rapportera om resultatet årligen

* En livscykelanalys där Kappahl jämför en påse i återvunnen plast med en i nytillverkad plast, en i återvunnet papper och en i nytillverkat papper visar hur deras respektive klimatavtryck ser ut.

Johanna Flemström

johanna.flemstrom@kappahl.com, 0729-974649

Om Kappahl
Kappahl finns till för att hylla mångfalden i vardagen. Vi vill bredda definitionen av mångfald till att inkludera många olika sätt att leva – som ger alla friheten att vara sitt sanna jag, alltid.

Kappahl Group grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 360 Kappahl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien samt online på över 20 marknader i Europa.

Kappahl-teamet består av 4000 kollegor i nio länder med olika bakgrund, ålder, kunskaper och klädstil. Den gemensamma drivkraften är att erbjuda mode som passar livet för många människor och livsstilar. Ett ansvarsfullt mode som känns rätt, för den som bär det och för världen omkring oss. Idag är över 80% av produkterna tillverkade av mer hållbara material. Målet är att 100% ska vara producerade i mer hållbara material senast år 2025. Kappahls övergripande klimatmål är att halvera värdekedjans klimatutsläpp till år 2030.

Läs mer på kappahl.se.