KappAhl först ut att erbjuda betalning med mobil i butik via Klarna

Som första större modekedja erbjuder KappAhl nu sina kunder digitala betalningslösningar via mobilen även i butik. Kunden kan välja att avsluta sitt köp genom att betala via Klarna In-Store, direkt vid köptillfället eller via faktura.

– Moderna, flexibla betalningslösningar oavsett om kunden handlar via nätet eller i butik är en del av vår ambition att utveckla ett sömlöst KappAhl, säger Charlotte Katz, Head of Digital på KappAhl.

Betalningslösningen blir en av hörnstenarna i KappAhls digitaliseringsresa när kunderna nu erbjuds samma betalningsalternativ i de fysiska butikerna som de får i Shop Online.

Med tjänsten Klarna In-Store erbjuder KappAhl sina kunder utökade möjligheter till hur de väljer att betala de varor de köper i KappAhls butiker.  Förutom traditionella betalningssätt kan kunden nu genomföra köpet genom att välja att betala direkt via sin mobiltelefon eller välja att betala på faktura. Åldersgränsen är 18 år och vid köp görs en kreditbedömning av Klarna.
     – Klarna har varit ledande inom betalningslösningar online i över 12 år och nu suddar vi ut gränserna mellan e-handel och fysisk butik. Vi ser stora möjligheter att göra betalnings-ögonblicket smidigare och enklare för kunderna, genom att erbjuda samma betalsätt oavsett köp via e-handel eller fysisk butik, säger Martin Tivéus, Nordenchef på Klarna.

KappAhls digitala betalningstjänst Klarna In-Store innebär att kunden via sin smart phone kan välja att betala direkt, via delbetalning eller via faktura. Kunden anger mobilnummer i kassan och får direkt ett sms med en länk där man kan välja betalsätt och slutföra sin betalning.

Tjänsten har rullats ut gradvis och finns från den första december tillgänglig i alla de 173 svenska KappAhl och Newbie-butikerna. Den första december finns tjänsten i de 96 norska butikerna och från fjärde december i Finlands 58 butiker.

Tidigare under hösten har KappAhl lanserat tjänsterna Click&Collect och Shop Online in Store, ytterligare två viktiga pusselbitar på KappAhls digitaliseringsresa som utgår från kunden och kundens behov, s k omni channel. Click&Collect innebär att KappAhls kunder kan handla på nätet och kostnadsfritt hämta ut sina varor i butik. Shop Online in Store innebär att butiksmedarbetarna kan hjälpa kunder att beställa slutsålda varor eller sådant butiken inte har i sitt ordinarie sortiment via KappAhls e-handel.

För mer information
Charlotte Katz, Head of Digital KappAhl. Tel 0704-71 58 20, charlotte.katz@kappahl.com.
Charlotte Högberg, Kommunikationschef KappAhl.  Tel 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com.
Annika Kristersson, Senior Manager Communications & Press, Klarna. Tel 0728-55 82 03, annika.kristersson@klarna.com

Klarna är en av Europas ledande betalningsleverantörer, och en nyligen licensierad bank, som vill revolutionera betalningar för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse. 2014 bildades Klarna Group efter en sammanslagning med SOFORT. Klarna har idag 70 000 anslutna handlare och erbjuder tjänster till mer än 60 miljoner användare i Europa och Nordamerika. Klarna har 1 700 anställda och är verksamt i 18 länder.

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med 370 KappAhl- och Newbie-butiker och e-handel i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien samt Shop Online. Vår affärsidé är att erbjuda prisvärt mode i egen design till de många människorna. Idag är 53% av bolagets produkter hållbarhetsmärkta. 2016/2017 var omsättningen 4,9 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000 i tio länder. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.se.

Moderna, flexibla betalningslösningar oavsett om kunden handlar via nätet eller i butik är en del av vår ambition att utveckla ett sömlöst KappAhl.
Charlotte Katz, Head of Digital på KappAhl.