Kappahl i designsamarbete med Sanna Jörnvik Déman

Kappahl lanserar ett unikt designsamarbete för märket kay/day med influencer Sanna Jörnvik Déman – en somrig kapselkollektion som förenar fantastiska material med tidlös design. Inspirerad av den avslappnade atmosfären i ett somrigt Sydeuropa har man tillsammans skapat en väl genomtänkt och mångsidig kollektion i jordnära toner som passar till sommarens alla stunder. Kollektionen lanseras i butik och online den 30 april.

- I samarbetet med Sanna har vi tillsammans visualiserat och skapat en kollektion som lyft kay/days estetik till en ny dimension. Att Sanna redan genuint gillar kay/day har gjort processen ännu mer givande. Hennes perspektiv och personlighet har gett en extra edge, både vad gäller färgval och vårt första mönster någonsin, vilket vi är övertygade om att våra kunder kommer att älska, säger Gabrielle Grennard, designer för kay/day på Kappahl.

Det var för ett par år sedan kreatören och influencern Sanna Jörnvik Déman föll för en goodiebag med utvalda kay/day-plagg och förälskade sig i märket som designas och säljs hos Kappahl. Nu, två år senare, står hennes namn på en unik kollektion - ett resultat av det spännande designsamarbetet tillsammans med teamet bakom kay/day. Kapselkollektionen består av 18 somriga plagg gjorda för att älska en lång tid framöver. Utvalda plagg i välarbetad, smakfull design med fokus på strukturer, detaljer och noga utvalda material som är lätta, luftiga och smidigt följsamma. Plagg att leva i från morgon till kväll, från strand till stad. Helt enkelt för sommarens alla stunder och långt därefter.

- Min inspiration kommer främst från vad jag själv ville bära när jag strosade fram längs varma kullerstensgator i ett somrigt Sydeuropa eller den svenska Hallandskusten. Min vision omfattade allt; från stunder på stranden med barnen till att klä upp sig för en romantisk date night, eller tjejkväll en ljummen sommarkväll. Jag strävade efter att skapa supersnygga men samtidigt tidlösa sommarplagg i behagliga färger som passar för alla dessa tillfällen – och för livet som fortsätter efter sommaren, säger Sanna Jörnvik Déman, influencer och medskapare av kollektionen.

Som alltid är kay/days plagg framställda i noga utvalda material, här med fokus på certifierade fibrer som FLAX-linne och ekologisk bomull.

För mer info, kontakta
Johanna Flemström

johanna.flemstrom@kappahl.com

Om Kappahl Group
Kappahl Group grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 360 Kappahl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien samt online på över 20 marknader i Europa och Asien. Vi vill göra skillnad i modevärlden och vara en föregångare i branschen genom att alltid hålla våra löften: att ta hand om världen omkring oss, minimera miljöpåverkan för varje plagg och samtidigt uppfylla vårt medarbetarlöfte: " We promise you the right to always be yourself - a place to belong".

Idag består Kappahl-teamet av cirka 4 000 kollegor i nio länder, alla med olika bakgrund, ålder, kunskaper och stil. Vår gemensamma motivation är att skapa en ansvarsfull modevärld och erbjuda mode till en mängd olika människor och livsstilar. Ett ansvarsfullt mode som känns rätt, för bäraren och för den värld vi lever i. Idag är mer än 85 % av produkterna tillverkade av certifierade och/eller spårbara material. Vårt mål är att nå 100 procent år 2025 tillsammans med Kappahl-gruppens övergripande klimatmål om att halvera värdekedjans klimatutsläpp till år 2030. Läs mer på kappahl.se.