• Kappahl/

Kappahl presenterar det cirkulära luciatåget - hjälper kunder återbruka tomte-och luciakläder

Under december erbjuder Kappahlbutiker i Sverige och Norge kunder att lämna in jul- och luciakläder och på så sätt tillsammans hjälpas åt att förlänga livet på plaggen.  Alla hela och rena lusseplagg är välkomna oavsett fabrikat och som tack för hjälpen får kunden en värdecheck på 50 kr per inlämnat plagg.

Kappahl vill bidra till det cirkulära luciatåget genom att erbjuda kunden möjligheten att lämna in gamla luciaplagg i butik, och sedan se till att de kan leva vidare med nya ägare till ett lägre pris och användas många jular till. Second hand-Lucia blir också ett sätt att testa och lära sig mer om vad kunderna önskar kring cirkulära affärsmodeller. Genom att testa second hand i fysisk butik ges möjlighet till dialog med kunden samt att det möjliggör för en bra och smidig lösning för både kund och butikspersonal vid inlämning och köp av second hand.

- Många förutspår att vi bara är i början av en second hand-boom. Som modekedja med mål att erbjuda prisvärt och ansvarsfullt mode som passar för livets alla tillfällen vill vi kunna erbjuda en cirkulär affärsmodell i kombination med vår befintliga. Modellen ger kunden möjlighet att cirkulera sina använda plagg samt få flera prisalternativ. En stor del av våra kunder ser second hand som en naturlig del i sin shoppingupplevelse och vi ser ett stort värde i att kunna erbjuda detta, säger Viktoria Arndt, Destination and Development Manager på Kappahl.

Den 1 december gick starten för inlämning och försäljning och den cirkulära Lucia -och tomteshopen håller öppet för försäljning fram till julafton. Tanken är att de plagg som inte säljs i år sparas och får följa med till samma koncept julen 2023.

- Speciellt barnkläder har ju en tendens att växas ur och många kunder har nog en del plagg liggandes hemma som inte kan användas längre av dem själva. Genom att lämna dem till oss ser vi till att de kan leva vidare med nya ägare och användas många jular till, och förhoppningsvis skänka ytterligare julglädje, avslutar Viktoria Arndt.

OM SECOND HAND-LUCIA:
Second hand-Lucia är öppen för inlämning 1 december – 31 januari och försäljningen sker i Kappahls butiker i Sverige och Norge mellan 1 december- 24 december

Plagg som ej sålts i år sparas till nästa års försäljning.

Kunder får en värdecheck på 50 kr per inlämnat plagg att använda i valfri Kappahlbutik.

Plagg som tas emot är hela och rena jul, Lucia -och tomtedräkter oavsett fabrikat, dock ej accessoarer.

Johanna Flemström

johanna.flemstrom@kappahl.com, 0729-974649

Om Kappahl
Kappahl finns till för att hylla mångfalden i vardagen. Vi vill bredda definitionen av mångfald till att inkludera många olika sätt att leva – som ger alla friheten att vara sitt sanna jag, alltid.

Kappahl Group grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 360 Kappahl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien samt online på över 16 marknader i Europa.

Kappahl-teamet består av 4000 kollegor i nio länder med olika bakgrund, ålder, kunskaper och klädstil. Den gemensamma drivkraften är att erbjuda mode som passar livet för många människor och livsstilar. Ett ansvarsfullt mode som känns rätt, för den som bär det och för världen omkring oss. Idag är över 70% av produkterna hållbarhetsmärkta. Målet är att 100% ska vara producerade i mer hållbara material senast år 2025. Kappahls övergripande klimatmål är att halvera värdekedjans klimatutsläpp till år 2030.

Läs mer på kappahl.se.