KappAhl publicerar Hållbarhetsrapport 2013

Idag publicerar KappAhl årets rapport över sitt hållbarhetsarbete.
   – Vi är stolta över allt vi gör inom hållbarhetsområdet och är samtidigt ytterst medvetna om att det finns oändligt mycket mer att göra. Vi fortsätter på den inslagna vägen, säger KappAhls vd och koncernchef Johan Åberg i rapporten.

Under året som gått har totalt 18 procent av KappAhls sortiment varit hållbarhetsmärkt. Dessutom så har KappAhl under året bland annat:

• Varit en av initiativtagarna till SWAR, ett svenskt projekt för renare textilproduktion i Indien.
  • Signerat “Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh”, ett internationellt avtal som ska skapa säkrare arbetsförhållanden för textilarbetare i Bangladesh.
  • I den dagliga verksamheten genomfört ett stort antal inspektioner och uppföljningsbesök hos sina leverantörer.
  • Offentliggjort sina leverantörers produktionsenheter.
  • Återigen blivit prisade för hög kvalitet i plaggen. Bland annat genom betyget ”Bäst i Test” för sina solskyddskläder för barn av Testfakta.
  • Genomfört 1 500 tester i oberoende laboratorier för att minimera förekomsten av ovälkomna kemikalier i sina varor.
  • Fått toppbetyg av medarbetarna igen i den årliga medarbetarenkäten, i genomsnitt 4,3 av 5 möjliga för verksamheten och arbetsplatsen i stort.

Hållbarhetsrapporten kan laddas ner på www.kappahl.com/Future, Friendly, Fashion.

För ytterligare information kontakta:
Eva Kindgren CSR-chef Produktion. Tel 0704-71 56 31, eva.kindgren@kappahl.com
Fredrika Klarén, Miljöchef. Tel 0704-71 55 58, fredrika.klaren@kappahl.com

För bilder och företagsinformation
Charlotte Högberg, Informationschef. Tel 0704-715631, charlotte.hogberg@kappahl.com

Om KappAhl
KappAhl, grundat 1953, är en av Nordens ledande modekedjor med närmare 400 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen samt Shop Online. KappAhl erbjuder prisvärt mode i egen design till de många människorna – kvinnor, män och barn, med särskilt fokus på kvinnan mitt i livet. KappAhl var den första modekedjan i världen att miljöcertifieras 1999. 2012/2013 var omsättningen 4,8 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 500. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. För mer information, besök www.kappahl.com.

Snabbfakta

KappAhl publicerar Hållbarhetsrapport för 2013 - 18% av sortimentet är hållbarhetsmärkt!

Vi är stolta över allt vi gör inom hållbarhetsområdet och är samtidigt ytterst medvetna om att det finns oändligt mycket mer att göra. Vi fortsätter på den inslagna vägen.
KappAhls vd och koncernchef Johan Åberg