Kappahl storsatsar och utvecklar ny distributionscentral i Arendal

- Flyttar lager och distribution nära Göteborgs Hamn under 2026
För att framtidssäkra leverans och logistik på sin tillväxtresa etablerar Kappahl en ny distributionscentral på Hisingen i Arendal. Det blir en toppmodern anläggning nära Göteborgs Hamn med målet att vara i drift under senare delen av 2026.

- Vårt mål är att erbjuda mer av våra starka varumärken genom nya marknader och i nya kanaler. Att göra det kräver att vår distributionscentral kan leverera den volym som efterfrågas på ett effektivt och hållbart sätt samt på rätt servicenivå. Därför väljer vi att utveckla en ny toppmodern distributionscentral, säger Peter Andersson, CFO och Vice President Supply Chain på Kappahl.

Platsen för den nya distributionscentralen valdes på grund av läget nära Göteborgs containerhamn där stora delar av Kappahls leveranser kommer, att den i storlek och anpassningsförmåga motsvarar de behov Kappahl ser för ett framtida logistikcenter, samt att den är enkel att ta sig till och från med kollektivtrafik.

- Vi har haft stor nytta av det DC vi har idag och det har tidigare servat våra behov väl, men för att kunna växa, vidareutveckla oss och möta framtida utmaningar har vi kommit fram till att en ny distributionscentral är det bästa för Kappahl. Den nya bygganden kommer innebära många förbättringar, inte minst i arbetsmiljö, ergonomi och flexibilitet, säger Eva Meding, logistikchef Kappahl.

Byggnaden stod klar i januari i år och arbetet med att anpassa den nya distributionscentralen efter Kappahls behov förväntas pågå till 2026. I år kommer det vara fokus på att specificera alla arbetsprocesser och fastställa layout av den nya byggnaden. Under 2025 kommer installation och tester av nya system pågå för att slutligen under 2026 succesivt kunna flytta över verksamheten till den nya distributionscentralen som beräknas vara i full drift under hösten 2026.

Den nya adressen blir Arendalsvägen 4. Vad som kommer hända med nuvarande lokal efter att Kappahl flyttar är ännu ej klart.

För mer information, kontakta:

Johanna Flemström
Johanna.flemstrom@kappahl.com

Om Kappahl Group
Kappahl Group grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 350 Kappahl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien samt online på över 20 marknader i Europa och Asien. Vi vill göra skillnad i modevärlden och vara en föregångare i branschen genom att alltid hålla våra löften: att ta hand om världen omkring oss, minimera miljöpåverkan för varje plagg och samtidigt uppfylla vårt medarbetarlöfte: " We promise you the right to always be yourself - a place to belong".

Idag består Kappahl-teamet av cirka 4 000 kollegor i nio länder, alla med olika bakgrund, ålder, kunskaper och stil. Vår gemensamma motivation är att skapa en ansvarsfull modevärld och erbjuda mode till en mängd olika människor och livsstilar. Ett ansvarsfullt mode som känns rätt, för bäraren och för den värld vi lever i. Idag är mer än 85 % av produkterna tillverkade av certifierade och/eller spårbara material. Vårt mål är att nå 100 procent år 2025 tillsammans med Kappahl-gruppens övergripande klimatmål om att halvera värdekedjans klimatutsläpp till år 2030. Läs mer på kappahl.se.