Kappahl utmanar sin strategi med hjälp av junior skuggledningsgrupp

Kappahl Group testar nya innovativa sätt att inkludera fler perspektiv i affärsplaner och utveckling av bolaget. Under våren har ett projekt genomförts där varje ledningsgruppsmedlem fått en junior mentor. En grupp om åtta studenter från olika lärosäten runt om i Sverige har fungerat som skuggledningsgrupp för att utmana affärsmodeller och strategi.

Det är studentkonsultbolaget Miruno som varit Kappahl Groups partner i arbetet med den juniora ledningsgruppen. Mirunos affärsidé bygger på att ge företag tillgång till topptalanger från svenska universitet, och på så sätt bidra med innovativa perspektiv och utmana det traditionella tänkandet. Med hjälp av Miruno har varje ledningsgruppsmedlem blivit matchad med en junior ledningsmedlem som under åtta veckor skuggat ledningen och haft löpande möten och sessioner, tagit del av planer och strategier, bollat idéer och utmanat valda sanningar.

- Kappahl är inne i en spännande resa där innovation är en av nycklarna för att lyckas. Vi ville få in nya perspektiv och idéer och med de ambitiösa och engagerade juniorerna har vi verkligen fått in fler röster och insikter som bidragit till att framtidssäkra våra affärsplaner, säger Anna Andihn, Vice President HR & Communications på Kappahl Group.

Lina Yasin kommer ursprungligen från Jordanien och läser en master i redovisning och management på Stockholms universitet. Lina har skuggat Anna Andihn, och de har bland annat jobbat tillsammans kring potential och möjligheter när det gäller förändringsledning och employer branding. Båda upplever att samarbetet varit värdefullt och gett nya insikter och ny kunskap.

- För mig som student har det varit spännande att se dels hur en business fungerar, dels hur ledarskapet ser ut inifrån ett företag, det ger helt andra perspektiv och är ett bra sätt att omsätta utbildningen till praktik, säger Lina Yasin.

För Kappahl Group är Junior Management Team en viktig satsning som kopplar både till Kappahls högre syfte om att skapa en ansvarsfull modevärld, och de strategiska målen att öka mångfald och inkludering på Kappahl. För att lyckas krävs fler perspektiv och det öppnar upp för nya sätt att arbeta.

- Att jobba med den juniora skuggledningsgruppen har varit utvecklande och lärorikt där jag upplever att vi har vuxit tillsammans. För oss som företag får vi en injektion av den senaste forskningen, ett utifrån och in perspektiv som dessutom gett oss möjlighet att bättre förstå nästa generation av kunder, medarbetare, partners och intressenter, avslutar Caroline Ahlberg, Vice President Kappahl Assortment and Marketing.

För mer information om Miruno, kontakta
Mika Björkman,
grundare Miruno