Kappahls XLNT firar 25 år

I 25 år har Kappahls varumärke XLNT skapat mode med stolthet, kärlek och kunskap. Detta firas nu med en festkollektion som hyllar henne.

– För oss är det viktigaste att vår kund blir nöjd. Vi släpper ingenting som vi inte tror på. Det ska inte bara vara kläder som hon kommer i. Det ska vara mode med perfekt passform som hon verkligen trivs i. Efter 25 år känner vi vår kund väldigt väl och vi älskar henne, säger Nina Lindholm, Brand & Assortment Manager för XLNT.

Att XLNT fyller 25 år firas nu med en välskräddad festkollektion för att hylla henne.

– Livet är för kort för obekväma och trista kläder. Man vill ha snygga plagg som sitter bra. Vår kund ska inte be om ursäkt för sig själv. Kollektionen består av underbara plagg tillverkade i fantastiska material med helt perfekt passform. En riktigt partykollektion!

XLNT hyllar storheten och kvinnligheten

Samtliga plagg och mönster ritas för hand, med kunskap, stolthet och kärlek av designteamet i Mölndal. Och allt görs med mycket noggrannhet. Bara för att storlekarna blir större går det inte att bara göra plagget större. Val av tyg, placering av knappar, längd på ärmar, placering på axeln och hur plagget ska falla - alla detaljer spelar roll för passformen.

– Vi jobbar väldigt mycket med varje plagg. Alltifrån att se till trenden, utgå från vår kund, välja bra material, tänka hållbart och också vara prismedvetna för att så många som möjligt ska ha råd med snygga, välsittande kläder.

En viktig kanal för att guida och inspirera kunderna är numera live shopping som hålls flera gånger om året. Det har blivit ett uppskattat inslag och ett forum för att lyssna in kundernas behov och önskemål. Vilket till exempel har resulterat i att XLNT numera erbjuder tre längder på byxor.

– Det finns ett enormt behov av kläder för större kroppar och det märks verkligen på vår försäljning. Det känns oerhört viktigt att kunna erbjuda mode i storlek 44-58 och vackra, välsittande underkläder i hela 19 storlekar. Vi skapar kläder som våra kunder kan bära och känna sig värdefulla och fina i, säger Nina Lindholm.

XLNT, som är en del av Kappahl, designar mode i storlek skapat med kunskap, stolthet och kärlek. Alla plagg och mönster ritas av designteamet i Mölndal. Genomtänkt design med perfekt passform. Plagg att bära om och om igen och som går att matcha på mängder av sätt. XLNT älskar att inspirera och guida för att skapa en garderob med plagg som gör det lätt och roligt att klä sig varje dag.

Johanna Flemström

johanna.flemstrom@kappahl.com, 0729-974649

Om Kappahl
Kappahl finns till för att hylla mångfalden i vardagen. Vi vill bidra till att bredda definitionen av mångfald till att inkludera många olika sätt att leva – som ger alla friheten att vara sitt sanna jag, alltid.

Kappahl Group grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 370 Kappahl- och Newbie-butiker samt Shop Online i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen och Storbritannien. Kappahlteamet består av 4 000 kollegor på 400 arbetsplatser i tio länder med olika bakgrund, ålder, kunskaper och klädstil. Den gemensamma drivkraften är att erbjuda mode som passar livet för många människor och livsstilar. Ett ansvarsfullt mode som känns rätt, för den som bär det och för världen omkring oss. Idag är 75% av sortimentet producerat i mer hållbara material. Målet är att 100% ska vara producerade i mer hållbara material senast år 2025.

Läs mer på kappahl.se.