Nu kan du hyra dopklänningen från Newbie

I år firar Newbie 10 stolta år och jubileumsåret bjuder på flera nyheter. En av nyheterna är att en numera kan hyra den unika dopklänningen från Newbie till barnens dop, namngivning eller annan ceremoni. Detta är ytterligare ett steg i Newbies arbete att bidra till en mer hållbar konsumtion som spar på jordens resurser.

Från den 18 februari är det möjligt att hyra dopklänningen från Newbie i sex utvalda Newbie Stores. Klänningen har vackra spetsdetaljer, volang och är producerad i en ekologisk bomullsmix. Genom att hyra klänningen, istället för att köpa, används produkten fler gånger vilket är en viktig nyckel för en mer hållbar konsumtion.

-    Vi tror det finns många plagg som inte behöver ägas utan med fördel kan delas av många – ett sådant är dopklänningen. Vi hoppas att tjänsten kommer att mottas väl av våra kunder och att de vill följa med i vårt fortsatta arbete för mer hållbara lösningar, berättar Fredrika Klarén, Hållbarhetschef på KappAhl och Newbie.

Uthyrningen av Newbies dopklänning kommer finnas tillgänglig från den 18 februari i utvalda Newbie Stores. Pris 300 kronor för två veckors hyra. Klänningen kommer i en storlek. Läs mer om uthyrningen på kappahl.se/uthyrning.

Fredrika Klarén, Hållbarhetschef,
tel. 0704-71 55 58, fredrika.klaren@kappahl.com

Olivia Larsson, PR-ansvarig, KappAhl Sverige,
tel. +46 704 71 58 47, olivia.larsson@kappahl.com

Historien om Newbie börjar när designers på modekedjan KappAhl 2010 utifrån nyckelorden tidlöst och hållbart skapar en babykollektion med prisvärda plagg som kan ärvas mellan generationer. Newbie låg helt rätt i tiden och fick fäste viralt. Där och då tog många ”Newbielovers” varumärket till sig och deras engagemang har påverkat både design och utbud samt skapat en omfattande andrahandsmarknad för kollektionen – helt i linje med Newbies fokus på hållbarhet. En första Newbie Store öppnade i Stockholm 2014. Newbie Store har just nu 31 butiker och e-handel i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien. Newbie är ett varumärke inom den svenska modekoncernen KappAhl. Mer information på kappahl.com/newbie.

Fredrika Klarén, Hållbarhetschef på KappAhl och Newbie