Unik innovativ galge visar KappAhl hållbara kollektion

Som exklusiv partner har KappAhl tillsammans med Ekoligens AB tagit fram innovativa galgar producerade av återvunnet papper. Nu används galgarna, EcoligentPaper, för KappAhls hållbara kollektion Limited Edition.

– Vi är mycket nöjda med att ha utvecklat en galge som är smart, kostnadseffektiv och hållbar tillsammans med Ekoligens. Att bidra med vår kunskap till våra partners för att få fram hållbara lösningar är en viktig del i vår ambition att möjliggöra en cirkulär modeindustri, säger Fredrika Klarén, KappAhls hållbarhetschef.

En förnybar, ekonomisk och intelligent klädgalge

I samarbetet har KappAhl bidragit med sin expertis kring vad en galge kräver för att fungera genom produktionskedjan, vad gäller till exempel hantering, logistik och avfall i en storskalig modeindustri.

För Ekoligens är EcoligentPaper klädgalge ett bevis på att företag genom ett materialskifte inte bara kan skapa en funktionell och mer hållbar produkt, utan också en stark varumärkeskommunikatör.

– Vi är mycket stolta över att samarbeta med KappAhl som har ett stort fokus på hållbarhet och vi ser fram emot att få driva utvecklingen av nästa generation galge vidare tillsammans, säger Patrik Enbacka, VD på Ekoligens AB.

EcoligentPaper-galgen produceras av återvunnet papper från svensk pappersindustri och delvis återvunnen metall. Galgen har ett produktions-led som genomsyras av ett starkt miljöfokus med kontroll i hela livscykeln. Genom att använda den innovativa galgen för att visa upp den hållbara kollektionen Limited Edition sparar KappAhl upp till 1,1 ton plast.

Ekoligens AB.s affärsidé är att arbeta för innovativa produkter och material med en hållbar ekologisk och ekonomisk affärsnytta. Mer information på www.ekoligens.se

Fredrika Klarén, Hållbarhetschef, KappAhl
Tel 0704-71 55 58, fredrika.klaren@kappahl.com

Patrik Enbacka, VD, Ekoligens AB
Tel 070-610 29 08, patrik@ekoligens.se

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med 370 KappAhl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien samt Shop Online. Vår affärsidé är att erbjuda prisvärt mode i egen design till de många människorna. Idag är 53 procent av bolagets produkter hållbarhetsmärkta. 2016/2017 var omsättningen 4,9 miljarder SEK och antalet anställda cirka 4 000 i nio länder. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.se.

Vi är mycket nöjda med att ha utvecklat en galge som är smart, kostnadseffektiv och hållbar tillsammans med Ekoligens. Att bidra med vår kunskap till våra partners för att få fram hållbara lösningar är en viktig del i vår ambition att möjliggöra en cirkulär modeindustri.
Fredrika Klarén, KappAhls hållbarhetschef.