Käppalaförbundet bygger fordonsgasanläggning

Käppalaförbundet fick i slutet av januari 2009 tillstånd från Länsstyrelsen att uppföra en anläggning för uppgradering av biogas till fordonsgaskvalitet. Tillståndet innebär att förbundet nu kommer att starta arbetet med att bygga den nya anläggningen vid Käppalaverket på Lidingö. Anläggningen kommer att tas i drift i juni 2010. All producerad fordonsgas kommer att levereras till Storstockholms Lokaltrafik, SL.

Företaget som har fått i uppdrag att bygga uppgraderingsanläggningen är Malmberg Water AB. Tekniken som kommer att användas kallas vattenskrubberteknik. Det är en väl beprövad teknik som redan i dag används vid många svenska anläggningar. Malmberg Water AB har nyligen satt igång projekteringsarbetet och anläggningen börjar byggas under våren 2009. Leveransstart av fordonsgas till SL är den 1 juni 2010.

Bakgrund: Käppalaförbundet har tidigare undersökt vilka alternativ som finns för att använda den biogas som produceras vid Käppalaverket. Biogasen utvinns ur det slam som blir kvar efter att avloppsvatten har renats. I dag bränns gasen i gaspannor och den värme som alstras säljs till Fortums fjärrvärmenät som värmer upp bostäder på Lidingö. De utredningar som förbundet har låtit genomföra visar att det alternativ som är bäst, både ur miljömässig och ekonomisk synvinkel, är att i stället uppgradera biogasen och använda den som fordonsbränsle.

För mer information vänligen kontakta

Per Manhem, VD Tfn: 070-444 63 62

Susanne Carlberg, informationsansvarig Tfn: 070-674 67 23