Stort tillskott av biogas till kollektivtrafiken – Käppalaförbundet har börjat leverera gas till SL:s bussar

Käppalaverket på Lidingö, Sveriges tredje största reningsverk, har börjat leverera biogas till Storstockholms Lokaltrafik, SL. Det innebär ett stort tillskott av biogas till marknaden. I dagsläget kör nästan 30 av SL:s bussar på Lidingö på biogas som produceras lokalt på ön. Några bussar körs också i innerstadstrafik och fler kommer att tillkomma efterhand. Käppalagasen räcker till att driva ungefär 100 bussar.

– Det är mycket tillfredsställande att vi nu har börjat leverera fordonsgas. Vi är angelägna om att skapa samhällsnytta genom att ta vara på de resurser som finns i avloppsvattnet på bästa sätt. Invånarna i våra medlemskommuner deltar i ett kretslopp. De bidrar genom sitt avloppsvatten till biogasproduktionen och får tillbaka en miljöanpassad kollektivtrafik, säger Paul Lindquist, styrelseordförande i Käppalaförbundet.

– Målet är att minst hälften av alla av SL:s bussar ska köra med fossilfria bränslen vid årsskiftet. SL vill vara världens mest miljövänliga kollektivtrafikbolag. Därför är vi mycket stolta över detta samarbete med Käppalaförbundet, säger Christer G Wennerholm (M), SL:s styrelseordförande.

I Käppalaförbundets fordonsgasanläggning produceras cirka 4 miljoner kubikmeter fordonsgas varje år. Utsläppen av fossil koldioxid beräknas minska med ungefär 9 000 ton per år om man kör 100 bussar på biogas i stället för på diesel.

Bakgrund I samband med att avloppsvatten renas i Käppalaverket bildas slam. Det är ur detta biologiskt nedbrytbara slam som biogasen utvinns. När slammet har avskiljts från avloppsvattnet pumpas det in i rötkammare. Här ligger slammet i ungefär tre veckor och bryts under den tiden ner av mikroorganismer. Under processen bildas biogas. Biogasen förädlas därefter till fordonsgaskvalitet i en fordonsgasanläggning. Sedan förs gasen i rörledningar under mark till SL:s depåer där bussarna tankas.

I juni 2007 slöt Käppalaförbundet och SL ett 16-årigt avtal om leverans av fordonsgas från Käppalaverket till SL:s bussar under åren 2010-2026. Till en början levereras gasen till SL:s bussdepåer vid AGA på Lidingö och i Frihamnen i Stockholm. Senare planeras gas att levereras till en depå i Charlottendal på Värmdö.

För mer information kontakta Per Manhem, VD. Tfn: 070-444 63 62 Paul Lindquist, styrelseordförande. Tfn: 073-079 30 50 Susanne Carlberg, informationsansvarig. Tfn: 070-674 67 23

Taggar: