Kapsch utökar sitt elektroniska vägtullssystem i Chile

Report this content

Leverans av nya portaler för flerfilig friflödestrafik och transpondrar för fordonsmontering

Wien/Santiago de Chile den 5 maj 2015 – Företaget Kapsch TrafficCom AG (ISIN AT000KAPSCH9), som är noterat på Wienbörsens prime market-lista, meddelar att det via ett dotterbolag har fått två nya kontrakt i Chile. För det första ska den del av den välkända panamerikanska motorvägen som går genom Santiago de Chile förses med tre nya betalstationer. För det andra ska Kapsch leverera 400 000 transpondrar för montering i nyregistrerade fordon. Kapsch TrafficCom förstärker sin ställning som den ledande leverantören av elektroniska vägtullssystem i Chile. Det program för infrastrukturutbyggnad i landet som inleddes i början av 1990-talet genomförs främst i form av offentlig-privata partnerskap och finansieras huvudsakligen med tullintäkter.

Långsiktig infrastrukturutveckling kring huvudstaden
De tre nya betalstationerna för flerfilig friflödestrafik i Santiago de Chile ska tas i bruk under 2015. De kommer att innehålla den senaste tekniken för avläsning av både den bakre och den främre registreringsskylten med hjälp av en enda portal. Sammanlagt installerar Kapsch 31 portaler, vilket säkerställer att avgifterna kan tas ut utan att trafikflödet påverkas. De nya betalstationerna beställdes separat som en del av nya order och kommer att levereras i enlighet med villkoren i ett ramavtal med Autopista Central, den koncessionshavare som driver den längsta och mest trafikerade motorvägen i huvudstaden. Santiagoområdet kan åtnjuta de åtgärder som chilenska staten gör inom infrastruktur och som i detta fall finansieras genom vägtullsintäkter.

Fler trafikanter tas in i systemet
Leveransen av ytterligare 400 000 transpondrar för montering i fordon ingår i en ny order från Costanera Group och kommer att påbörjas i september 2015. Costanera Group administrerar två av de viktigaste stadsmotorvägarna i Santiago de Chile samt flera interurbana motorvägar. Kapsch transpondrar är av DSRC-typ (Dedicated Short-Range Communication, mikrovågskommunikation) och lämpar sig för användning i Chiles interoperabla vägtullssystem, som både innehåller stationer med flerfilig friflödestrafik och traditionella betalstationer med enfiliga separerade körfält. De senaste transpondrarna från Kapsch har en nyskapande utformning: de är bara hälften så stora som förra generationens, de är lättare, effektivare, miljövänliga och användarvänliga.

Kapsch TrafficCom tillverkar intelligenta transportsystem (ITS) som används i vägtullssystem, system för V2X-kommunikation och för elektronisk fordonsregistrering samt för att reglera tillgången till stadsområden och parkeringar, öka trafiksäkerheten, övervaka nyttofordon och hantera trafikflöden. Kapsch TrafficCom erbjuder heltäckande lösningar som omfattar hela kundernas värdekedja, med allt från komponenter och design till installation och drift av systemen. Kapsch TrafficComs lösningar bidrar till att finansiera infrastruktur, öka trafiksäkerheten, optimera trafikflödena och minska trafikens miljöpåverkan. Vår kärnverksamhet är att utforma, bygga och driva elektroniska vägtullssystem för flerfilig friflödestrafik. Kapsch TrafficCom är en välrenommerad leverantör av elektroniska vägtullssystem, med kunder i 44 länder i hela världen. Kapsch TrafficCom ingår i den familjeägda österrikiska teknikkoncernen Kapsch, som grundades 1892. Huvudkontoret ligger i Wien i Österrike, och företaget har dotterbolag och återförsäljare i 33 länder. Kapsch TrafficCom är noterat på Wienbörsen (KTCG) sedan 2007. Räkenskapsåret 2013–2014 var antalet anställda över 3 300 och omsättningen 487,0 miljoner euro.

Mer information finns på www.kapsch.net och www.kapschtraffic.com

Följ oss på Twitter: twitter.com/kapschnet.

Presskontakter: Investerarkontakter:
Ingrid Lawicka Marcus Handl