Kapsch TrafficCom AB i Jönköping vinner storkontrakt i Sydafrika

Report this content

Kapsch TrafficCom har i bred internationell konkurrens kontrakterats för att etablera och driva ett av världens största vägtullssystem i Sydafrikas huvudstadsregion Gauteng.

Projektet omfattar etablering och drift av elektroniska vägtullar i Gauteng-provinsen – med mångmiljonstäderna Johannesburg och Pretoria - och ska vara klart att tas i drift 2011. Kontraktet för installationen är värt 1,16 miljarder rand eller ungefär en miljard kronor. Genom kontraktet stärker Kapsch TrafficCom sin världsledande position vad gäller elektroniska vägtullar: - Vi är mycket stolta över att i hård global konkurrens ha valts ut att genomföra vägtullsprojektet i Gauteng, säger André Laux, VD för KapschTraffic Com AB. Detta är ett genombrott för svensk export av smart miljövänlig teknik, som skapar utveckling och jobb i Sverige och i det här fallet Sydafrika. - Sydafrika är en viktig tillväxtmarknad och att vi vann upphandlingen är ännu en bekräftelse på Kapschs ledande ställning i branschen, både när det gäller teknisk kvalitet och konkurrenskraft på kostnadssidan. - Vårt anbud var det bästa eftersom det kombinerar flera mycket konkurrenskraftiga delar. KapschTrafficCom kan erbjuda system som uppfyller världens allra högsta kvalitetskrav, tack vare vår expertis på både teknik för Intelligenta Transport System och dess tillämpning för vägtrafiklösningar. Vår sydafrikanska partner TMT har ingående kunskaper om de specifika lokala förhållandena, vilket tillför ytterligare styrka. Andra lokala leverantörer kommer också att ge viktiga bidrag till projektet. Kapsch vägtullar ska stärka Sydafrikas ekonomiska hjärta Gautengprovinsen, med de båda storstäderna Johannesburg och Pretoria, är Afrikas mest industrialiserade region med stark befolkningsmässig och ekonomisk tillväxt. Kapsch TrafficComs spetsteknik inom elektroniska vägtullar kommer att skapa ett modernt och smidigt system för all trafik på 180 km vägar i regionen. Målet är att påverka trafikflöden samt öka regionens integration, tillväxt och framtida konkurrenskraft. Vägutbyggnaden i samband med fotbolls-VM 2010, Gauteng Freeway Improvement Project, finansieras via lån som betalas med vägavgifter. Kunden är det sydafrikanska affärsdrivande vägverket SANRAL (South African National Roads Agency Limited) med vilket Kapsch nu kontrakterats för en nära samverkan fram till 2019. Vägtullsprojektet genomförs av ett konsortium, Electronic Toll Collection (ETC) Joint Venture, som leds av Kapsch TrafficCom AB tillsammans med sydafrikanska Traffic Management Technologies (TMT) och Kapsch TrafficCom AG (Österrike). Kapsch TrafficCom, som funnits i Sydafrika i tio år, ingick redan 2007 ett joint venture med TMT i ett samarbete som lade grunden för framgången. TMT har mer än 200 anställda fokuserar på utveckling och drift av trafiksystem. För närvarande erbjuder de sina tjänster till totalt 30 sydafrikanska myndigheter. Bakgrund om Kapsch TrafficCom Kapsch TrafficCom är ett globalt verksamt företag som erbjuder innovativa informationstekniska lösningar för vägtrafik. Kapsch TrafficCom utvecklar och levererar elektroniska vägtullssystem, särskilt för trafikleder med flera filer och utan stopp vid betalstation, samt tillhandhåller såväl teknisk som affärsmässig drift. Företaget erbjuder också lösningar för trafikledning och trafiksäkerhet, system för elektronisk kontroll av infarter samt hanteringar av parkeringsplatser och trafikdepåer. Kapsch TrafficCom är världsledande inom elektroniska vägtullar och har omkring 220 kundföretag i 36 länder på samtliga fem kontinenter. Mer än 15 miljoner transponders har distribuerats och närmare 13 000 vägfiler övervakas runt om i världen. Kapsch TrafficCom har dotterbolag och representationskontor i 23 länder och är en del av den österrikiska telekomgruppen Kapsch Group. För mer information, kontakta: Kjell Arnesson Vice President Business Development Kapsch TrafficCom AB Kjell.arnesson@kapsch.net Tel: +46 70 8194596 www.kapsch.se

Taggar: