Svensk miljöteknik vinner nya framgångar i Australien

Report this content

Kapsch TrafficCom AB har vunnit ännu ett internationellt kontrakt för installation av vägtullar. Jönköpingsföretaget tar hem ett uppdrag i Brisbane Australien, värt 95 miljoner kronor, som ska leda till effektivare och hållbarare vägtransporter i delstaten Queensland. Den nya framgången visar vägen för smart svensk miljöteknik.

Kapschs uppdrag är att utrusta den nya Airport Link-tunneln i Brisbane, Australien med ett elektroniskt vägtullsystem. Leveransen består av en integrerad helhetslösning som möjliggör drift och kundtjänster. Kapsch TrafficCom stärker därmed sin världsledande position vad gäller elektroniska vägtullar. Företaget har åter visat sig kunna erbjuda en mycket kostnadseffektiv lösning för att hantera växande vägtrafik och begränsa miljöpåverkan. - ”Det blev Grand Slam i Australien”! säger André Laux, VD för Kapsch TrafficCom AB. ”Vi är nu leverantörer i sex av Australiens största vägavgiftsprojekt”. Totalt har Jönköpingsföretaget vunnit fyra upphandlingar i Brisbane de senaste månaderna. Det samlade värdet är drygt 270 miljoner kronor. Kapsch levererar nu 800 000 transpondrar för Queensland Motorway Ltd och avgiftssystemet för Hale Street Link i Brisbane. Kontrakten i Australien säkrar nya högkvalificerade jobb i Sverige, särskilt i Jönköping där arbetet med system och teknikutveckling görs. Underleverantörer i främst Årjäng och Skellefteå påverkas också positivt. Kapschs nya framgångar följer på storordern i september 2009 då företaget anlitades för att installera och i åtta år driva ett av världens största vägavgiftssystem i Sydafrikas huvudstadsregion Gauteng. Därmed säkras också en svensk plats i centrum för fotbolls-VM 2010, om än inte på spelplanen. Arbetet med installationen, vars kontraktsvärde är 1,16 miljarder rand eller ungefär en miljard SEK, har redan påbörjats i Sydafrika och på hemmaplan i Småland. - ”Vi är stolta över att kunna främja varumärket svensk miljöteknik internationellt genom våra senaste order i Australien och Sydafrika”, säger André Laux.

Taggar: