• KÄRCHER AB/

KÄRCHERs nya hetvattentvättar lanseras i höst: Rengöring som både är ekonomisk och ekologisk.

Report this content

I höst lanserar KÄRCHER en helt ny generation hetvattentvättar som skall lösa industrins rengöringsbehov de kommande tio åren, och samtidigt minimera miljöpåverkan. Naturligtvis skall man förvänta sig något alldeles extra.

KÄRCHER hetvattentvättar är miljömaskiner som löser alla slags rengöringsuppgifter! Hett vatten i kombination med tryck förbättrar rengöringsförmågan avsevärt. Det varma vattnet gör att rengöringsmedel som ibland används, mer effektivt. Det i sin tur minimerar miljöpåverkan. De är idealiska vid rengöring av fasader, på byggplatser, inom lant- och skogsbruk, och kommunal underhållsrengöring.

I utvecklingen av de nya hetvattentvättarna (HDS 9/18, 10/20, 12/18 och 13/20) har ett stort fokus legat på viktiga kringvärden. KÄRCHER har lyckats skapa en betydligt mer bränslesnål panna med en turbofläkt som ger ytterligare lägre emissionsvärden än de tidigare modellerna. Man har också försedd de nya tvättarna med ett exaktare kemdoseringssystem som leder till minskat spill och överanvändande av rengöringsmedel. Även detta är ett plus såväl ekonomiskt som miljömässigt.

De nya maskinerna har gjorts betydligt mer robusta än sina föregångare och chassit har konstruerats så att tvätten enkelt kan lyftas med gaffeltruck eller med kran/lyftöglor. Närmare 200 kilo maskin flyttar man nämligen inte hur som helst.

Enkla vred, det överlägsna EasyPress-spolhandtaget och lättåtkomliga fack och moduler gör tvättarna lättarbetade. Tyngdpunkten på maskinernas hjul har förändrats så att de blir lätta att förflytta och tilta vid kanter och andra hinder.