Effektivare Karlshamns sänker de årliga kostnaderna med 100 miljoner

Report this content

Effektivare Karlshamns sänker de årliga kostnaderna med 100 miljoner Karlshamns AB inleder ett nytt program för ökad produktivitet. Målet är att, med fullt genomslag 2006 och framåt, sänka kostnaderna med 100 miljoner kronor. - Omvärlden har drastiskt förändrats de senaste åren och konkurrensen blir allt intensivare, säger Jerker Hartwall, koncernchef vid Karlshamns AB. Vi har lyckats hålla vinsten på hygglig nivå under 2004, men vi möter fortsatt press på våra marginaler och måste i tid vidta åtgärder. Företagsledningen har inlett diskussioner med de fackliga företrädarna. Över hela koncernen kommer 40-50 arbetstillfällen att beröras, men antalet direkta uppsägningar kommer att bli begränsade. - Vi löser detta huvudsakligen genom naturlig avgång och reducering av antalet korttidsanställda, säger Jerker Hartwall. Koncernen genomgår sedan 2001 en omfattande förändringsprocess. Företaget har inlett en kraftfull och framgångsrik satsning på utveckling av specialfetter, baserade på företagets starka teknologiska bas inom vegetabiliska oljor och fetter. Detta har bl a kunnat balansera bortfallet av leveranser till Carlshamn Mejeri i samband med detta företags flyttning till Finland. De fortsatta förändringsprojekten inom produktivitetsområdet är klart definierade och berör främst områdena energi, process, logistik, löpande rationaliseringar samt åtgärder för att få bort flaskhalsar i produktionen av specialprodukter. För att kunna minska kostnaderna med 100 miljoner räknar företaget med engångskostnader på ca 25 miljoner kronor år 2004. För mer information kontakta Karlshamns koncernchef Jerker Hartwall, telefon 0454-826 03 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/21/20041021BIT21230/wkr0001.pdf