Karlshamns ingår strategisk allians med Quaker Chemical

Karlshamns ingår strategisk allians med Quaker Chemical Karlshamns dotterföretag Binol AB inleder samarbete med Quaker Chemical från och med den 1 mars 2004. Samarbetsavtalet innebär både ett nordiskt och globalt samarbete. Samarbetet är ett led i företagens ambitioner att erbjuda den nordiska marknaden ett bredare produktsortiment och en utökad service och att samtidigt distribuera Binols vegetabiliska smörjmedel globalt. I Norden kommer produkterna även fortsättningsvis att säljas under respektive varumärke. Den globala alliansen innebär att Binols produkter kommer att säljas globalt under Quaker Chemicals varumärke. Alliansen är helt i linje med vår strategi och stärker ytterligare Binols position som världsledande inom vegetabiliska oljor för tekniska applikationer säger Magnus Jörsmo, VD för Binol. Vid det gångna årsskiftet förvärvade Binol tekniska oljor från Raisio Chemicals och tidigare under året tekniska oljor från Aarhus United. Binol ingår i Karlshamnskoncernen och ansvarar för utveckling, tillverkning och marknadsföring av koncernens miljöanpassade tekniska oljor. Karlshamns omsatte 2002 cirka 3.2 miljarder kronor. Antalet anställda är ca 750 varav ca 600 arbetar vid verksamheten i Karlshamn. Karlshamns är Skandinaviens största producent av vegetabiliska oljor och fetter, främst för livsmedelsindustrin. Andra viktiga verksamhetsområden är tekniska produkter, foderråvaror samt specialråvaror för kemisk/teknisk industri. Verksamheten är starkt internationellt inriktad, med dotterföretag i Holland, England, Tjeckien, Polen och Malaysia. Fakta om Quaker Chemical Coperation - En av de fem största skärvätskeleverantörerna i Europa och världen. - En av de tre största företagen i världen på CMS (Chemical Management Systems). - Huvudkontor i Conshohocken, PA, USA. Europahögkvarter i Uithoorn, Holland. För mer information kontakta Binols VD Magnus Jörsmo, telefon 0454-828 28, mobil 073-973 5828 eller Karlshamns informationschef Bo Svensson, telefon 0454-821 93, mobil 0708-182 193 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/26/20040126BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/26/20040126BIT00590/wkr0002.pdf