Svensk vodka nu på New Yorks trendigaste bar

Report this content

Nu gör den svenska färskpotatisen entré i New Yorks barliv – som vodka. En av de trendigaste och mest omtalade barerna på Manhattan just nu är PDT, Please Don’t Tell med Jim Meehan som barchef. Han blev utsedd till American Bartender of the year 2009 och har nu för första gången tagit upp en vodkadrink på sin drinkmeny, gjord på Karlsson’s Gold Vodka, punsch och dill. – Jag ville göra något med svenska smaker. Det är en spännande utmaning att jobba med en vodka med så tydlig smak och karaktär som Karlsson’s Gold, säger Jim Meehan.

Karlssons Gold Vodka är en svensk premiumvodka gjord på finaste färskpotatis från Bjärehalvön. Vodkan finns i beställningssortimentet på Systembolaget i Sverige, men säljs främst på export. I USA har den tagits emot väl, och intresset för det svenska ursprunget och den rena smaken av potatis är stort. Prisad bartender väljer svensk färskpotatisvodka Please Don’t Tell är en bar som snabbt har blivit omtalad i New York och lovordad i NY-pressen. Den ligger i Lower East Side och drivs av barchefen Jim Meehan, prisad som bästa bartender 2009 i USA. Baren kräver att man bokat bord för att komma in, och känner man inte till att den finns är den omöjlig att upptäcka. Den ligger nämligen vägg i vägg med en hot dog–servering, och entrén till baren är genom en lönndörr i en telefonkiosk i grilloset från friterade hot dogs och pommes frites. Jim Meehan har tidigare varit kritisk till traditionella vodkasorter, men den svenska vodkan gjord på färskpotatis har fått honom att ändra sig. Den enda vodkadrink som serveras på PDT är The Gold Coast, gjord på svenska Karlsson´s Gold Vodka. Recept till The Gold Coast 6 cl Karlsson’s Gold Vodka 1 cl Karlshamns Flaggpunsch 1 cl sockerlag 1 knippe färsk dill Lägg dill och sockerlag i ett mixerglas och stöt med en muddler (mortel). Tillsätt vodka, punsch och is, rör runt, sila av och häll upp i kylda glas med is. På PDT tillsätts därefter två stänk svartpepparessens, den som inte har det kan ta ett stänk tabasco över drinken före servering. Karlsson’s Gold Vodka finns på Systembolagets beställningssortiment, art. nr 82 465. Pris 349 SEK (700 ml). För digitala bilder gå in på www.karlssonsvodka.com och press Karlsson’s Gold 25 finns på Systembolagets beställningssortiment, art.nr 74 839. Pris: 299 SEK (700 ml). För mer information kontakta gärna: Christian Gylche, vd Spirits of Gold, tfn 070-585 81 27, christian.gylche@spiritsofgold.com Elin Undén West, Vår pr-byrå, tfn 08-660 02 53, 073-350 26 25, elin.unden@varprbyra.se Spirits of Gold AB är ett bolag för marknadsföring och försäljning av premium spritvarumärken. Bolaget omsatte år 2009 ca 4 miljoner SEK. Huvuduppdraget för bolaget är att bygga varumärket Karlsson’s Gold. Bolaget grundades år 2006 och har huvudkontor i Stockholm.