Världens första lågalkoholhaltiga vodka

Report this content

Nu kommer världens första lågalkoholhaltiga vodka, Karlsson´s Gold 25. Den tillverkas av färskpotatis från Bjärehalvön, som destilleras varsamt för att råvarans karaktär ska bevaras. Produkten lanseras av det svenska bolaget Spirits of Gold. – Vi ser en stor potential för lågalkoholhaltig vodka både i Sverige och i resten av världen. Det här är en produkt för finsmakare som är mer intresserad av smaken än av alkoholen, säger Christian Gylche, vd på Spirits of Gold.

Spirits of Gold lanserade premiumvodkan Karlsson’s Gold Vodka år 2006. Vodkan har fått sitt namn från Master Blender Börje Karlsson, som har provat sig fram till den rätta mixen av finaste skånsk färskpotatis. Nu lanseras Karlsson’s Gold 25, en vodka med låg alkoholhalt, mycket smak och fyllig karaktär. Internationell trend med lägre alkoholhalt Karlsson’s Gold 25 passar allra bäst att drickas on the rocks, gärna pudrad med nymald svartpeppar, eller i en klassisk extra lyxig Vodka Martini. I Sverige, som har starka traditioner av snapsdrickande, är den också ett alternativ för de svenska högtiderna och till våra klassiska svenska maträtter. – Den som väljer Karlsson’s Gold 25 till midsommarmaten har större chans att få ut mer av kvällen, och att dessutom kunna njuta av midsommardagen, säger Christian Gylche. Efter introduktionen i Sverige kommer Karlsson’s Gold 25 att lanseras i Bangkok, New York, San Fransisco och Tokyo. Under 2011 får den en bredare distribution även i USA och Europa. – Trenden globalt går mot alkoholsvagare produkter av högre kvalitet och vi kan med Karlsson’s Gold 25 erbjuda alla finsmakare ett nytt och mer medvetet val, säger Christian Gylche. Karlsson’s Gold 25 kommer i introduktionsskedet att säljas i Systembolagets beställningssortiment och på utvalda restauranger i Stockholm, Göteborg, Malmö och på Bjärehalvön. (Stockholm: Gondolen, Riche, Restaurang 1900, Grand Hôtel och Lux. Göteborg: Fiskekrogen. Malmö: Lemongrass. Båstad: Hotel Skansen. Torekov: Hamnkrogen och Torekov Hotel) Karlsson’s Gold 25 finns på Systembolagets beställningssortiment, art.nr 74 839. Pris: 299 SEK (700 ml). Karlsson’s Gold Vodka finns på Systembolagets beställningssortiment, art. nr 82 465. Pris 349 SEK (700 ml). För digitala bilder gå in på www.karlssonsvodka.com och press För mer information kontakta gärna: Christian Gylche, vd Spirits of Gold, tfn 070-585 81 27, christian.gylche@spiritsofgold.com Elin Undén West, Vår pr-byrå, tfn 08-660 02 53, 073-350 26 25, elin.unden@varprbyra.se Spirits of Gold AB är ett bolag för marknadsföring och försäljning av premium spritvarumärken. Bolaget omsatte år 2009 ca 4 miljoner SEK. Huvuduppdraget för bolaget är att bygga varumärket Karlsson’s Gold. Bolaget grundades år 2006 och har huvudkontor i Stockholm.

Taggar: