Amplico Kapital investerar i Karlsson

Report this content

Amplico Kapital blir störste ägare i Karlsson, en av Sveriges snabbast växande lågpriskedjor med varuhus på sju orter i Sverige. Genom en omstrukturering av Karlssons kapitalsituation stärks det egna kapitalet med 37 Mkr och kassan tillförs 43 Mkr. ”Därmed läggs grunden för fortsatt expansion av sortiment och etableringar av fler varuhus”, kommenterar Mikael Olsson, investment manager på Amplico Kapital och Benny Andersson, VD i Karlsson.

Karlsson har vuxit snabbt från en försäljning på 40 Mkr 2000 till 300 Mkr 2005 med ambitionen att vara en rikstäckande varuhuskedja i lågprissegmentet på den svenska landsorten. Affärsmodellen, ”den amerikanska modellen”, är ovanlig i Sverige och bygger på ett koncept av partnerskap med leverantörerna där produkterna betalas när de säljs i butikerna. Därtill strävar Karlsson mot att varuhusens kostnader skall vara 100 procent rörliga. Det kräver ett totalintegrerat datasystem mellan leverantörerna och Karlsson som stödjer hela affärsprocessen. Ett sådant system är nu på plats efter tre års utvecklingsarbete. ”Det innebär att vi har påbörjat resan från att vara ett inköpande bolag till att bli ett försäljningsbolag. Vi erbjuder leverantörer en väl fungerande marknadsplats med 3,5 miljoner besökare årligen, där vi kan effektivisera värdekedjan och få mindre riskexponering. Tack vare kapitalförstärkningen kan vi nu fokusera på att ytterligare bygga ut sortimentet med låga priser och skapa en stimulerande miljö för kunderna. Samtidigt kan vi satsa på expansion av 3-4 nya varuhus inom de närmaste åren, säger Benny Andersson, VD för Karlsson. ”Karlsson är ett spännande företag som har en affärsmodell med betydande framtidspotential. Tack vare den kapitalförstärkning som vi medverkar i får företaget rejäla resurser att utveckla denna och förverkliga ambitionen att bli rikstäckande. Ledningen kommer att kunna koncentrera sig på den operativa driften och optimera kvalitet och kvantitet för att nå mål och plan”, säger Mikael Olsson, Amplico Kapital.