EN INSAMLING FÖR UPPRÄTTELSE

Report this content

KARMAKONTOT STARTAR EN INSAMLING FÖR TRAFFICKINGOFFRENS UPPRÄTTELSE – EN INSTALLATION TILL MINNE AV DANGUOLĖ RASALAITĖS, VERKLIGHETENS LILJA 4-EVER.

Karmakontot menar att samhället inte gjort tillräckligt för att sätta ljus på, sprida kunskap om, ta ställning emot trafficking för att hedra människovärde. Sverige har haft ett internationellt erkännande att aktivt värna högt om de mänskliga rättigheterna, -ett åtagande som vi behöver förnya och förankra på nytt om Sverige vill ha kvar den rollen även i framtiden.

Det är en utmaning för alla oss som vill ta ansvar för att den värld som vi lever i och lämnar i arv ska bli bättre än idag. Fler och fler utnyttjas i trafficking, både som arbetskraft och sexslavar, både pojkar, män, flickor och kvinnor drabbas världen över.

Därför startar nu en insamling till minnet av Lilja 4-ever, den sextonåriga flickan som gav Sveriges traffickingoffer ett ansikte, för att ge traffickingoffren upprättelse och erkännande.

Pengarna går oavkortat till projektet som tar fram och leder förverkligandet av ett minnesmärke och installation på den bro i Malmö varifrån Lilja hoppade för att ta sitt liv samt en staty för att symbolisera och hedra människooffrens upprättelse i Sverige och världen.

Vi som initierat projektet för att hedra traffickingoffren är:

Melita Causevic, minnesmärkets idébärare och föreläsare från Malmö, medlem i Karmakontot Ideella Förening

Erika Brandt, Utvärderare och projektledare för hållbart lärande, Karmagåvan Ek. För.

Päivi Söderman, Barnläkare, Karolinska Sjukhuset

Pernilla Larsson, Innovativ produktutvecklare med fokus på hållbarhet, Karmagåvan Ek. För.

Helena Brandt, Demokratikonsult och utvärderare av Konstkompassen i Malmö utifrån ett köns och diskrimineringsperspektiv 2012

Vill du få kontakt med Karmakontot angående projektet är du välkommen att maila info@mittkarmakonto.se

För samarbeten kontakta Erika Brandt erika@mittkarmakonto.se

Karmakontot är en ideell förening som är politiskt och religiöst obunden. Det är ingen vinstdrivande organisation utan alla pengar går till hållbar utveckling. Den icke kommersiellt vinstdrivande föreningens syfte är att öka handlingskraft i samhället och bidra till ett samhällsklimat som vi vill ska gå i arv till kommande generationer. Ett samhälle där det är naturligt och lätt att dela med sig och hjälpa andra.

Kontakta oss gärna via e-post för mer information om projektet -We cannot rely upon silence to tell us they are suffering- eller besök vår hemsida.

www.mittkarmakonto.se/, https://www.mittkarmakonto.se/produkt/en-insamling-for-traffickingoffrens-upprattelse/

Vill du få kontakt med Karmakontot angående insamlingen: info@mittkarmakonto.se

För samarbeten maila Erika Brandt på erika@mittkarmakonto.se

Innehållet på hemsidan, kontakta Pernilla Larsson på pernilla@mittkarmakonto.se

För mer information om Karmakontot:

Facebook: https://www.facebook.com/mittkarmakonto

Instagram: mittkarmakonto

Twitter: KARMAkontot

Hemsida: www.mittkarmakonto.se

Hashtagga #mittkarmakonto

Karmakontot vill synliggöra välgörandet i 360 grader

Taggar:

Snabbfakta

Samhället inte gjort tillräckligt för att sätta ljus på, sprida kunskap om, ta ställning emot trafficking för att hedra människovärde. Sverige har haft ett internationellt erkännande att aktivt värna högt om de mänskliga rättigheterna, -ett åtagande som vi behöver förnya och förankra på nytt om Sverige vill ha kvar den rollen även i framtiden.

Citat

Ett initiativ av samhällsintresse för Malmöbor, regionalt i Sverige och internationellt som speglar varenda kamp om människovärde.
Erika Brandt
Låt minnesmärket och statyn vara av okonventionell karaktär som symboliserar urkraft och befrielse.
Pernilla Larsson
Vi kan inte med tystnad avgöra hur svårt de lider
Hanan Ashra