Karnov Group förvärvar avknoppad juridisk information-verksamhet från Schultz i Danmark

Karnov Group AB (publ) har idag, genom det helägda dotterbolaget Karnov Group Denmark A/S, ingått avtal om att förvärva avknoppad verksamhet inom juridisk information från J.H. Schultz Information A/S (”Schultz LIS”) för en kontant köpeskilling om upp till 478 MSEK.[1] Förvärvet ger Karnov Group nya kunder på den danska kommunmarknaden och stärker Karnovs samling av lokalt innehåll för att utveckla av högklassiga AI-lösningar till kunder. Förvärvet beräknas slutföras den 19 juni 2024.

Schultz LIS har i många år varit en framgångsrik leverantör av juridisk information till kommuner i Danmark samtidigt som bolaget också har levererat tjänster till advokatbyråer. Karnov Group förvärvar IP-rättigheterna, innefattande kundavtal och innehåll från Schultz LIS, vilka kommer att överlåtas till Karnov Danmark. Förvärvet har ett stort strategiskt värde eftersom det stödjer Karnovs utveckling av högklassiga generativa AI-lösningar. Därutöver får Karnov Group nya kunder på den danska kommunmarknaden genom förvärvet.

Karnov Group bedömer att förvärvet av Schultz LIS kommer att generera årliga försäljningsintäkter om cirka 83 MSEK och en justerad EBITA[2] om cirka 50 MSEK, under förutsättning att samtliga förvärvade kundavtal och/eller ekonomiska fördelar hänförliga till dessa överlåts till Karnov Group. För att säkerställa en smidig integration och kundupplevelse har Karnov Group och Schultz LIS ingått ett avtal om övergångstjänster under 24 månader.

Karnov Group förvärvar Schultz LIS för en kontant köpeskilling om upp till 478 MSEK, som finansieras genom befintliga kreditfaciliteter. Den maximala köpeskillingen förutsätter att alla avtal överlåts till Karnov Danmark och kan komma att sänkas efter slutförandet av förvärvet om vissa motparter till Schultz LIS inte samtycker till att deras avtal överlåts till Karnov Danmark.

Vår ambition är att erbjuda det absolut bästa inom juridisk information på den danska marknaden, genom högre kvalitet och tillgänglighet. Med hjälp av förvärvet av den avknoppade verksamheten inom juridisk information från Schultz får vi nya kunder på den danska kommunmarknaden samtidigt som vi också stärker vår samling av lokalt innehåll för att utveckla högklassiga generativa AI-lösningar”, kommentarer Alexandra Åquist, VD för Karnovs affärssegment Region Nord.

Aktiemarknadsnämnden har i sitt uttalande AMN 2024:51 bekräftat att förvärvet inte kräver godkännande av bolagsstämman i Karnov Group. Uttalandet kommer att publiceras på www.aktiemarknadsnamnden.se.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Erik Berggren, Head of Investor Relations

Telefon: +46 707 597 668

E-post: erik.berggren@karnovgroup.com

Detta pressmeddelande är sådan information som Karnov Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades för offentliggörande av nedanstående kontaktperson kl. 08:30 CEST den 12 juni 2024.

Karnov Group banar väg för rättvisan genom att tillhandahålla affärskritiska kunskaps- och arbetsflödeslösningar för yrkesverksamma inom juridik, skatt och redovisning samt miljö- och hälsoskydd i Europa. Genom innehåll som arbetas fram av över 7 000 välkända författare och experter levererar Karnov Group kunskap och insikter som gör det möjligt för över 400 000 användare att fatta bättre beslut snabbare - varje dag. Karnov Group har cirka 1 200 medarbetare och kontor i Sverige, Danmark, Norge, Frankrike, Spanien och Portugal. Karnov-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap under kortnamnet ”KAR”. För mer information, besök www.karnovgroup.com.

[1] Alla belopp har omräknats från DKK till SEK baserat på en växelkurs om 1,52 DKK/SEK.

[2] Justerad EBITA beräknas baserat på förväntad årlig nettoomsättning minskad med förväntad kostnad för försäljning samt övriga rörelsekostnader efter slutförd integration.