• Karnov Group/

Uttalande från styrelsen med anledning av återkallandet av det offentliga uppköpserbjudandet från Greenoaks och Long Path

Den 5 juni 2024 offentliggjorde Greenoaks Capital Partners och Long Path Partners (”Budkonsortiet”), genom Forseti III AB (”BidCo”), att deras offentliga uppköpserbjudande (”Erbjudandet”) till aktieägarna i Karnov Group AB (publ) (”Karnov Group”) endast hade accepterats av aktieägare som representerade 25,7 procent av samtliga aktier i Karnov Group och att acceptfristen förlängdes till den 14 juni 2024. I dag den 17 juni 2024 offentliggjorde BidCo att Erbjudandet endast hade accepterats av aktieägare som representerar 26,2 procent av samtliga aktier i Karnov Group vid utgången av den förlängda acceptfristen, och att BidCo har beslutat att återkalla Erbjudandet genom att påkalla fullföljandevillkoret om att fullföljande av Erbjudandet var villkorat av att Erbjudandet accepterades i sådan utsträckning att BidCo blev ägare till mer än 90 procent av samtliga aktier i Karnov Group.

Styrelsen är fortsatt fullt engagerad i Karnov Group och dess strategi efter återkallandet av Erbjudandet.

Magnus Mandersson, styrelsens ordförande, kommenterar budprocessen: “Vi har noterat att budgivarna har dragit tillbaka sitt offentliga uppköpserbjudande eftersom de inte kunde nå en överenskommelse med Karnov Groups aktieägare. Budprocessen visar att det finns stort intresse för bolaget och vår fortsatta resa. Vi kommer att fortsätta våra ansträngningar för att vara det första valet inom juridisk kunskap, drivet av kundfokus, innovation och enastående innehåll, för att bygga aktieägarvärde.”

Karnov Group uppskattar att Greenoaks och Long Path fortsatt är engagerade i Karnov Group och välkomnar deras expertis och stöd, särskilt när det gäller AI-specifika resurser från Greenoaks.

Angående strategin säger ordföranden: “Vi fortsätter vår strävan att leverera högsta kvalitet på innehåll, erbjuda en användarupplevelse i världsklass och stödja arbetsflödeseffektivitet, nyligen exemplifierat genom förvärvet av den avknoppade juridiska informationsverksamheten från Schultz i Danmark. Vi tar fortsatt viktiga steg för att dra nytta av de gynnsamma förhållanden som generativ AI möjliggör för vår bransch, och vi är stolta över det ytterligare värde det kommer att skapa för våra kunder samt nya tillväxtmöjligheter för Karnov Group. Vi har en stark tro på Karnov Groups strategi och de lovande möjligheter den erbjuder. Vår bransch är redo för tillväxt som drivs av AI under de kommande åren, och vi är övertygade om att vårt ledningsteam och vår strategiska approach är väl rustade för att hantera dessa framväxande trender.”

Aktieägare i Karnov Group som har accepterat Erbjudandet kommer att få sina aktier återlämnade. För administrativa frågor om återlämnandet av aktierna bör aktieägare kontakta den bank eller förvaltare där de har sina aktier i förvar.

* * *

Stockholm 17 juni 2024

Karnov Group AB (publ)

För ytterligare upplysningar:

Magnus Mandersson, styrelseordförande, som kan kontaktas genom:
Erik Berggren, Head of Investor Relations
Telefon: +46 707 597 668
E-post: erik.berggren@karnovgroup.com

Denna information lämnades för offentliggörande kl. 08.35 CEST den 17 juni 2024.

Karnov Group banar väg för rättvisan genom att tillhandahålla affärskritiska kunskaps- och arbetsflödeslösningar för yrkesverksamma inom juridik, skatt och redovisning samt miljö- och hälsoskydd i Europa. Genom innehåll som arbetas fram av över 7 000 välkända författare och experter levererar Karnov Group kunskap och insikter som gör det möjligt för över 400 000 användare att fatta bättre beslut snabbare - varje dag. Karnov Group har cirka 1 200 medarbetare och kontor i Sverige, Danmark, Norge, Frankrike, Spanien och Portugal. Karnov-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap under kortnamnet ”KAR”. För mer information, besök www.karnovgroup.com.