Läs civilminister Ardalan Shekarabis uttalande om LOU

Karnov Group har pratat med civilminister Ardalan Shekarabi, som hoppas att reglerna ska vara på plats före årsskiftet. Shekarabi berättar också att regeringen avser att utreda om de upphandlingsregler som inte berörs av direktiven kan förenklas och att han inte tror att förseningen ska behöva innebära böter för Sverige.

De nya reglerna ska främja innovation och göra det enklare att genomföra upphandlingar

Genom regeländringarna kodifieras delar av rådande praxis. Direktiven innehåller bl a regler om sunda förfaranden, kortare anbudstider, onormalt låga anbud, dynamiska inköpssystem och e-upphandling. Till det kommer nya uteslutningsgrunder samtidigt som A- och B-tjänster försvinner.

- Reglerna ska främja innovation och göra det enklare att genomföra upphandlingar. Ansvaret för att nagelfara låga anbud ökar, liksom möjligheten att ta hänsyn till sociala aspekter och miljö.

-De förslag vi sett är bra förslag, säger Anna Ulfsdotter Forsell, advokat och delägare i Delphi. Vissa delar är oklara, men det är inget konstigt. Det är rätt att genomföra oklarheterna. Ingen vet när EU-domstolen tolkar och ger anvisning, det kan vara fel att ha bundit sig vid en tolkning. Många experter hade sett fram mot ett enklare regelverk, men det ser nu ut att bli en detaljrik lagstiftning.

- Ett av syftena med de nya direktiven är att skapa enklare och flexiblare regler. Samtidigt innehåller de nya direktiven flera nya, inte sällan rätt detaljerade bestämmelser vilket gör att den sammanlagda regelmängden tyvärr inte minskar. Det säger Ardalan Shekarabi, civilminister och jurist med forskningsstudier i offentlig rätt i bagaget.

Finns det risk att Lagrådet har synpunkter på remissen och när kan nya LOU vara på plats?