Aktieägarförslag till val av styrelse och valberedning i Karo Bio AB (publ)

STOCKHOLM den 4 maj 2011 – En grupp av aktieägare i Karo Bio AB (publ) har presenterat ett förslag till ny styrelse och valberedning i bolaget som gruppen av aktieägare avser föreslå för val vid den efter ajournering fortsatta årsstämman, som kommer att hållas onsdagen den 4 maj kl. 17:00 i Klara Konferens lokaler på Vattugatan 6 i Stockholm.

Fortsatt årsstämma
Årsstämman den 27 april fattade beslut om ajournering efter att valberedningens förslag till ny styrelse mötts av motförslag under stämman. För att möjliggöra fullständig presentation av de av ombudet Jan Lundberg vid stämman föreslagna styrelseledamöterna beslutade stämman om ajournering och att mötet ska återupptas onsdagen den 4 maj kl. 17:00. Den fortsatta stämman kommer att hållas i Klara Konferens lokaler på Vattugatan 6 i Stockholm.

Rätt att delta i den fortsatta stämman har den som dels upptagits som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken avseende förhållandena den 19 april 2011, dels senast den 19 april 2011 kl. 16.00 till bolaget hade anmält sin avsikt att delta i årsstämman. Aktieägare som avser låta sig företrädas av ombud ska vid stämman kunna uppvisa gällande skriftlig fullmakt i original. Juridiska personer ska även i övrigt kunna uppvisa behörighetshandlingar för företrädare. Aktieägare som upptagits i aktieboken avseende förhållandena den 19 april 2011 men som inte anmält sin avsikt att delta i stämman samt andra som önskar delta, kan anmäla sig som gäster och kommer att kunna närvara vid stämman om stämman så beslutar. Anmälan kan göras per e-post till stamma@karobio.se eller via bolagets hemsida www.karobio.se/stamma.

Förslag till dagordning
Vid den fortsatta bolagsstämman föreslås följande ärenden behandlas.

1.    Öppnande

2.    Val av ordförande vid stämman

3.    Upprättande och godkännande av röstlängd

4.    Godkännande av dagordning

5.    Val av en eller två justeringsmän

6.    Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad

14.  Val av styrelseledamöter och suppleanter

15.  Val av styrelseordförande

16.  Val av revisor

17.  Beslut om principer för valberedning

18.  Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

19.  Bemyndigande för styrelsen att emittera aktier

20.  Avslutning

Aktieägarförslag avseende val av ny styrelse och valberedning

Lars Magnusson, företrädare för Jan Lundberg, i sin tur ombud för aktieägare som innehade cirka 38 % av aktierna på den ajournerade årsstämman, har presenterat ett förslag till ny styrelse och valberedning. Karo Bio har inte haft möjlighet att verifiera att de föreslagna ledamöter står till förfogande, att uppgifter om ledamöterna är korrekta, eller att aktieägare avser rösta för förslaget på årsstämman. Det fullständiga förslaget är refererat nedan.

Citat. ”Stockholm 4 maj, 2011

Huvudaktieägare föreslår ny styrelse i Karo Bio AB

En grupp av huvudaktieägare i Karo Bio AB avser att föreslå en ny styrelse vid fortsättningen av  årsstämman den 4 maj 2011. Den föreslagne styrelseordföranden är Göran Wessman. Karo Bio har 70 anställda och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Göran Wessman har mer än tjugo års erfarenhet från ledande befattningar inom medicintekniska bolag, däribland etablerandet av Nobel Biocare i USA. Redan under tidigt nittiotal arbetade Göran Wessman med affärsutvecklingsuppdrag åt Karo Bio.

”Jag har följt Karo Bio under en lång tid och mitt intryck är att det finns en betydande potential i bolaget. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med styrelsen, ledningen och medarbetarna i bolaget i ett läge där bolaget står väl rustat och har lovande utsikter inför framtiden. Det djupa kunnandet och mångsidigheten som ryms här är spännande och det är en verklig förmån att få vara med och utveckla bolaget.”

Till den nya styrelsen föreslås Göran Wessman, Per Bengtsson, Christer Fåhraeus, Elisabeth Lindner, Jan Sandström och Anders Waas. Göran Wessman föreslås som styrelsens ordförande. För mer information om de föreslagna ledamöterna, se bilaga.

Till valberedningen föreslås Johan Claesson, Bo Håkansson, Jan Lundström, Mikael Lönn samt Lars Magnusson.

För mer information, kontakta:
Lars Magnusson, 070-280 12 51

Föreslagen ny styrelse i Karo Bio AB:

Göran Wessman, född 1948
Styrelsens ordförande (nyval)

Utbildning: Biomedicin och kemi vid Uppsala och Göteborgs universitet.

Yrkeserfarenhet: Efter studierna ett tiotal år från 1972 med försäljning och marknadsföring inom Abbott Scandinavia, Astra och Akzo Pharma. Därefter arbetade Wessman under 80-talet i ledande befattningar Inom Nobel Pharma (nuv. Nobel Biocare). Deltog i starten och tidig expansionsfas bl.a. med ansvar för etableringen av dentala implantat på den amerikanska marknaden. I slutet av 80-talet etablerades konsultföretaget Protem Wessman för Wessmans affärsutvecklingsuppdrag, bl.a. för Karo Bio.  I början av 90-talet grundade Protem Wessman Boule Diagnostics och Carmel Pharma, som sedan etappvis refinansierats genom samverkan med olika riskkapitalbolag.  Som tjänsteman har Wessman innehaft ledande positioner bl.a. som VD i Holdingbolaget vid Göteborgs universitet, A+ Science Holding och som styrelseordförande i SCRI och Isconova. Wessman har under senare år etablerat holdingbolaget Mintage Scientific med innehav i ”antifouling” företaget I-Tech och läkemedelsutvecklingsbolaget Vicore Pharma.

Övriga uppdrag: VD och styrelseledamot i Mintage Scientific. Styrelseordförande i I-Tech, Vicore Pharma samt Protem Wessman.

Per Bengtsson, född 1954
Ordinarie ledamot (nyval)

Utbildning: Leg. Läkare, Medicine doktor (cellbiologi)
Huvudsaklig erfarenhet: 22 års erfarenhet ifrån läkemedels och bioteknikbolag, bla VD för Probi AB (publ), FoU chef Pharmacia/Pharmacia&Upjohn, Plasma Products, Medicinsk chef och Terapiområdeschef (Ferring) samt Utvecklingschef  (Bionor Immuno A/S). Var under tidigt 90-tal anställd vid Karo Bio som chef för Medicin och Regulatory Affairs samt projektledare.

Övriga uppdrag: styrelseledamot i Pharmavizer AB

Christer Fåhraeus, född 1965

Ordinarie ledamot (nyval)
Utbildning: M.Sc. Bioengineering, B.Sc. Mathematics, Ph.D. (hc) Lund University. 3 år på läkarlinjen och doktorand i Neurofysiologi

Huvudsaklig erfarenhet: Innovatör och entreprenör. Mer än 15 års VD erfarenhet och mer än 80 års sammanlagd styrelseerfarenhet från utvecklingsbolag och börsbolag inom Medicinteknik, IT och läkemedel, alla med en utpräglat internationell profil. Grundare av bl a Anoto Group AB, Precise Biometrics AB, CellVision AB, Respiratorius AB och Agellis Group AB.

Övriga uppdrag : VD i EQL Pharma AB. Styrelseordförande i Agellis Group AB, Respiratorius AB och Flatfrog Laboratories AB. Styrelseledamot i EQL Pharma AB, Lunds Universitets Utvecklingsbolag (LUAB),  Fårö Capital AB, CellaVision AB.

Elisabeth Lindner född 1956

Utbildning: Civilingenjör, MBA.

Huvudsaklig erfarenhet: Senior management i läkemedelsindustrin sedan slutet av 80-talet. Senaste positioner: VD och koncernchef i Diamyd Medical AB, 2008-2011. Verksamhetschef för Biopharma Process Development på Octapharma AB 2003-2008. Utvecklingschef Metcon Medicin AB 2000-2003. Senior Director Global New Product Introduction Pharmacia Corporation 1997-2000

Övriga uppdrag: Styrelseordförande och VD i Biosource Europe AB. Styrelseledamot i BioInvent International AB, Bostadsrättsföreningen Pagen 6, IND Technologies, ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)

Jan N. Sandström född 1938

Utbildning: Apotekare, universitetsstudier i ekonomi

Huvudsaklig erfarenhet: 38 år inom AstraZeneca inom internationell marknadsföring, global projektledning, kommersialisering och affärsutveckling och internationell förhandling av en mängd avtal som vice president för Business Development & Licensing i ett av forskningsbolagen i AstraZeneca samt, styrelsemedlem i 12 år i Sveriges Aktiesparares Riksförbund. Etablerat ett konsultföretag med inriktning mot strategi, internationell affärsutveckling, rekrytering av styrelsemedlemmar, ett antal CEO etc samt bidragit till finansiering i företagen.

Övriga uppdrag: styrelseledamot i Accelerator AB, GrippingHeart AB, NovaSAID AB, PledPharma AB, TikoMed AB samt JNS Consulting AB (ordförande)

Anders Waas född 1957

Utbildning: Leg. Tandläkare

Huvudsaklig erfarenhet: VD med mer än 20 års erfarenhet ifrån läkemedel, medical device och Biotech industrin. Han har omfattande erfarenhet av global utveckling, kommersialisering och affärsutveckling med omfattande erfarenhet av partnering på den amerikanska och internationella marknaden. Han har haft ett flertal seniora positioner inom produktutveckling, affärsutveckling och kommersialisering hos Astra/Astra Zeneca, Ciba Geigy, WL GORE & Associates, CV Therapeutics, och Actogenics.

Övriga uppdrag: MIVAC Development AB, Anders Waas AB samt Juristfirma Louise Katsler Waas AB.” Slut citat.

Valberedningens förslag avseende val av styrelse och valberedning

Valberedningen, som har bestått av Bengt Belfrage (Nordea Fonder), ordförande, Thomas Josefsson (Borås Postorder AB), Adam Bruce (Carlbergssjön AB), Mikael Lönn (eget mandat) samt Bo Håkansson föreslog i kallelsen till årsstämma:

att omval sker av styrelseledamöterna Bo Håkansson, Johan Kördel och Birgit Stattin Norinder samt att nyval sker av Arne Ferstad, Jan Sandström och Meg Tivéus,

att Bo Håkansson omväljs till styrelseordförande,

att följande principer ska gälla för valberedningen: Årsstämman ska utse ledamöter i valberedningen inför årsstämman 2012. Aktieägare med betydande innehav ska vara representerade i valberedningen och styrelsens ordförande ska vara medlem i densamma. Valberedningen föreslår därför att Adam Bruce, Thomas Josefsson, Mikael Lönn samt styrelsens ordförande utses att utgöra valberedning inför årsstämman 2012. Valberedningen ska utse ordförande inom sig, varvid styrelsens ordförande inte ska vara ordförande för valberedningen.

Om det till följd av ägarförändringar bedöms lämpligt äger valberedningen erbjuda ytterligare aktieägare plats i valberedningen, dock så att det sammanlagda antalet ledamöter inte ska överstiga sex. Om ledamot i valberedningen skulle lämna denna innan dess arbete är slutfört ska, om valberedningen bedömer det erforderligt, valberedningen uppmana samma aktieägare eller, om denna inte längre tillhör de större aktieägarna, storleksmässigt nästkommande aktieägare att utse en ersättare. Sådan ändring ska tillkännages på bolagets hemsida.

Valberedningen ska arbeta fram förslag att föreläggas årsstämman 2012 för beslut vad avser ordförande vid stämman, antal styrelseledamöter och suppleanter, arvode till styrelsen och revisorerna, val av styrelseordförande, övriga styrelseledamöter och revisor samt principer för utseende av valberedning och valberedningsinstruktion.

Valberedningens mandatperiod löper till dess en ny valberedning utsetts i enlighet med beslut om utseende av valberedning vid årsstämman 2012. Valberedningen ska inte uppbära arvode men ska i den utsträckning den finner det nödvändigt ha rätt att på bolagets bekostnad, i skälig omfattning, anlita andra resurser, såsom externa konsulter.

Information om personer av valberedningen föreslagna för nyval som styrelseledamöter:

Arne Ferstad, född 1950

Utbildning: Marknadsekonomi och Företagsledning

Huvudsaklig erfarenhet: Mer än 30 års erfarenhet från ledande internationella befattningar inom ett flertal läkemedels-, bioteknik- och medicinteknikbolag. Tidigare bl. a. affärenhetschef och vVD i Kabi Pharmacia Nutrition samt divisionsdirektör i Baxter (Asien och EMEA). VD och ägare Ankor Consultants, Bryssel

Andra uppdrag: styrelseledamot i NeuroVive AB (publ), AroCell AB (publ) och Aggancio Research AB

Jan Sandström, född 1938

Utbildning: Apotekare

Huvudsaklig erfarenhet: 38 år inom AstraZeneca inom marknadsföring, projektledning samt direktör för Business Development & Licensing i ett av forskningsbolagen, styrelsemedlem i 12 år i Sveriges Aktiesparares Riksförbund.

Andra uppdrag: styrelseledamot i Accelerator AB, GrippingHeart AB, NovaSAID AB, PledPharma AB, TikoMed AB samt JNS Consulting AB (ordförande)

Meg Tivéus, född 1943

Utbildning: Civilekonom, studier i medicin, psykologi och sociologi

Huvudsaklig erfarenhet: Divisionschef NK, Åhlens, Holmen, vice VD Posten, VD Svenska Spel.

Andra uppdrag: styrelseledamot i Arkitektkopia AB (ordförande), Folktandvården i Stockholm AB (ordförande), Swedish Match AB, Cloetta AB, Nordea Fonder AB, Apoteket Pharmaci AB, Paynova AB

Fredrik Lindgren, verkställande direktör
Telefon: 070 561 61 77

Erika Söderberg Johnson, finansdirektör
Telefon: 070 720 48 20

Karo Bio är ett läkemedelsbolag som tar fram och utvecklar innovativa läkemedel för viktiga medicinska behov. Karo Bios vision är att bli ett läkemedelsbolag med uthållig lönsamhet, produkter på marknaden och en konkurrenskraftig projektportfölj.

Karo Bio driver ett antal utvecklingsprojekt inom indikationsområdena kardiovaskulära och metabola sjukdomar, neuropsykiatri, inflammatoriska tillstånd, autoimmuna sjukdomar, cancer och kvinno­hälsa. Ett fundament för verksamheten är det unika kunnandet om nukleära receptorer som målprotein för läkemedel och de därtill knutna verkningsmekanismerna. Viktiga processer och kompetenser i företaget är forskning, läkemedelsframtagning, preklinisk och klinisk utveckling samt medicinsk och regulatorisk expertis.

Karo Bio har kapacitet att ta utvalda substanser för nischindikationer genom hela utvecklingskedjan, medan substanser för breda patientgrupper kräver utvecklings­samarbeten eller utlicensiering i något skede av processen. Utöver ett antal egna utvecklingsprojekt i klinisk och preklinisk fas har Karo Bio tre strategiska samarbeten med internationella läkemedelsföretag.

Karo Bio, med huvudkontor i Huddinge, har 70 anställda och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm sedan 1998 (Reuters: KARO.ST).

Informationen är sådan som Karo Bio kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 maj 2011 kl 09:45.

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt online på www.karobio.se och www.newsroom.cision.com