Årsstämma 2015 i Karo Bio AB (publ)

Report this content

STOCKHOLM, den 29 april 2015 – På dagens årsstämma i Karo Bios fattades huvudsakligen följande beslut.

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen för koncernen och moderbolaget samt att till förfogande stående medel om 27 391 532 kronor, innefattande årets förlust om – 59 281 382 kronor, skulle överföras i ny räkning. Således beslutades att vinstutdelning inte skulle lämnas för räkenskapsåret 2014.

Årsstämman beviljade vidare styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet och beslutade om omval av de ordinarie styrelseledamöterna Anders Lönner, Thomas Hedner, Göran Wessman, Per-Anders Johansson samt nyval av Jean Lycke. Årsstämman valde även Anders Lönner som styrelseordförande.

Arvode till styrelsen beslutades oförändrat utgå med 420 000 kronor till styrelsens ordförande och med 150 000 kronor till envar av övriga styrelseledamöter.

Revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB omvaldes som bolagets revisor intill årsstämman 2016.

Stämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Slutligen bemyndigades styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om emission av aktier. Antalet aktier som ska kunna ges ut med stöd av bemyndigandet ska inte överstiga 10 procent av det registrerade aktiekapitalet (vid tidpunkten för emissionsbeslutet). Emission ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport eller kvittning eller andra villkor. Syftet med bemyndigandet är att öka bolagets finansiella flexibilitet samt att möjliggöra förvärv genom betalning med aktier. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt får skälet vara att tillföra bolaget nytt kapital och/eller nya ägare av strategisk betydelse för bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter. Vid avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska grunden för emissionskursen vara marknadsmässig. Övriga villkor får beslutas av styrelsen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Palm, CFO, mobil 070-540 40 14 eller e-mail henrik.palm@karobio.se

Om Karo Bio
Karo Bio är ett utvecklingsbolag med inriktning mot att bredda verksamheten till att omfatta mer marknadsnära projekt och produkter. Karo Bio har flera projekt på väg mot klinisk fas. Karo Bio bedriver sin verksamhet i Huddinge och är noterat på  Nasdaq Stockholm.

Informationen är sådan som Karo Bio är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 april 2015, klockan 19:30.

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på www.karobio.se och www.newsroom.cision.com.

Taggar: