Beslut vid Karo Bios extra bolagsstämma den 16 mars 2016

STOCKHOLM, den 16 mars 2016 Karo Bio AB (publ). Vid Karo Bios extra bolagsstämma onsdagen den 16 mars 2016 beslutades följande.

Stämman beslöt att godkänna styrelsens beslut om att genomföra en nyemission om ca 250 MSEK med företrädesrätt för bolagets befintliga aktieägare.

Nyemissionen innebär att Karo Bios aktiekapital ökas med högst 4 992 520,47 SEK genom utgivande av högst 12 481 439 aktier. Befintliga aktieägare har företrädesrätt att teckna nya aktier i förhållande till det antal aktier de äger sedan tidigare. De som på avstämningsdagen är registrerade som aktieägare i Karo Bio har rätt att teckna en (1) ny aktie för varje fyra (4) befintliga aktier i bolaget. Avstämningsdag för rätt att delta i nyemissionen är den 23 mars 2016. Teckning ska ske under perioden från och med den 29 mars 2016 till och med den 12 april 2016. Teckningskursen är 20 SEK per aktie, vilket innebär att nyemissionen, vid fulltecknande, tillför Karo Bio cirka 250 MSEK före emissionskostnader.

Stämman beslöt att bifalla styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av ytterligare aktier vid ev. överteckning av företrädesemissionen.

Vidare bemyndigades styrelsen att besluta om emission, med eller utan företrädesrätt för befintliga aktieägare, av ytterligare sammanlagt högst 1 500 000 aktier till en emissionskurs om 20 SEK per aktie i syfte att möjliggöra att bolaget tillförs ytterligare en emissionslikvid om ca 30 MSEK. Vid fullteckning av företrädesemissionen motsvarar övertilldelningsrätten ca 2,4 procent av aktiekapitalet. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att kunna tillvarata möjligheten för bolaget att tillföras ytterligare emissionslikvid vid en eventuell överteckning av företrädesemissionen och att kunna bredda bolagets aktieägarkrets.

Stämman beslöt att bifalla styrelsens förslag till beslut om ändring av bolagsordningen.

I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om ändrad lydelse av bolagsordningens bestämmelser om gränserna för bolagets aktiekapital och antalet aktier.

Vidare biföll stämman styrelsens förslag om namnändring från Karo Bio Aktiebolag (publ) till Karo Pharma Aktiebolag. Bolaget är publikt

Slutligen biföll stämman styrelsens förslag att i bolagsordningens §8 ändra genom att ”klockan 16.00” borttages.

Henrik Palm, CFO, mobil 070-540 40 14 eller e-mail henrik.palm@karobio.se

Karo Bio är ett Health Care-företag som utvecklar och marknadsför produkter till apotek, dagligvaruhandeln och direkt till sjukvården. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Informationen är sådan som Karo Bio är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 mars 2016, klockan 21:00.

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på www.karobio.se och www.newsroom.cision.com