DELÅRSRAPPORT JANUARI - SEPTEMBER 2013

Perioden januari-september och tredje kvartalet 2013 i korthet

• Nettoomsättningen uppgick till 37,4 (24,6) MSEK, varav tredje kvartalet 21,2 (8,1) MSEK
  • Koncernens resultat förbättrades till -18,7 (-89,3) MSEK, och tredje kvartalet uppvisade en vinst på 6,5 (-12,6) MSEK
  • Resultat per aktie var -0,04 (-0,23) SEK, varav tredje kvartalet 0,01 (-0,03) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -25,5 (-107,7) MSEK, varav tredje kvartalet -1,4 (-25,1) MSEK
  • Likvida medel och andra kortfristiga placeringar uppgick vid periodens slut till 32,1 (50,0) MSEK
  • Milestone om 2 MUSD nåddes i september i samarbetet med Pfizer om RORgamma
  • Anslag på 0,5 MUSD för ERbeta MS från National MS Society i september
  • Ett samarbete kring fibros inleddes med 4D Science och Dr Jörg Distler

Telefonkonferens / audiocast idag kl. 9.30
VD Per Bengtsson presenterar rapporten kl. 9.30 idag via en audiocast med tillhö­rande bilder som kan följas via länk på hemsidan www.karobio.se eller per telefon 08-505 564 82. Frågor kan ställas både över internet och på telefon.

VINST I KVARTALET

Tredje kvartalet 2013 uppvisade Karo Bio vinst, något som inte har skett mer än någon enstaka gång i företagets historia. Kvarta­let blev framgångs­rikt för oss i flera avseenden. Efter att Pfizer i början av somma­ren för­längt samarbetet kring ROR­gamma nådde vi i september ett delmål i projektet som gav oss nya intäkter, vilket också tydligt avspeglas i periodens positiva resultat. Ett tydli­gare kvitto på att projektet utvecklas väl står inte att få. Teamet har redan inlett nästa etapp i det prekli­niska arbetet. Löper allt som vi hoppas kan vi nå ytterligare ett delmål under nästa år. Projektet har under de knappa två år det pågått genererat intäkter på omkring 70 miljoner kronor. Fram till utgången av nästa år kan det ge ytterligare drygt 40 miljoner kronor.

Framgångarna i detta projekt stärker oss även på andra områden. Som flera av er känner till är ERbeta för MS det projekt vi för närvarande lägger mest kraft på att skapa intresse för hos presumtiva partners. Detta projekt syftar till att utveckla ett läkemedel som hjälper patienter med längre framskriden sjuk­dom, så kallad progressiv MS. Dagens MS-läkemedel adresserar enbart inflammation och är därmed anpassade till de tidiga faserna av MS som känneteck­nas av episodiska attacker av inflammation. Detta är emellertid inte tillräckligt för patienter som haft sjukdomen under längre tid. Blickarna vänds därför mot andra behandlingsmekanismer som syftar till att skydda och reparera skadad vävnad. Karo Bio har i sjukdomsmodeller visat att ERbeta-agonister skyddar och repare­rar det myelinskikt som omger nervtrå­darna i hjärnan, vilket är just en sådan behandlingsprincip som nu efterfrågas. Visar sig detta fungera i människa kan det bli ett betydande framsteg i behand­lingen av så kallad progressiv MS, det vill säga den kontinuerliga och obevekliga försämring som de flesta MS-patienter drabbas av efter den inledande och böljande inflammatoriska fasen. Under en tid har vi successivt fått data från djurstudier som tydligare visar hur dessa ERbeta-agonister fungerar. Vi presenterade sådana data på den viktigaste MS-kongressen i höst, ECTRIMS i Köpenhamn. Våra data mottogs väl och vi känner större gensvar och tillförsikt i de kommersiella diskussioner som vi för kring detta projekt.

I samma projekt tilldelades vi i september en finansiering på 0,5 miljoner dollar med villkorad återbetalning från National MS Society i USA. Förutom att stärka bilden av vårt projekt, visar det också att intresset för att medverka till utveckl­ingen av nya MS-läkemedel är stort. Den finansiella förstärk­ningen gör det möjligt för oss att fortsätta den prekliniska utvecklingen en bit till på egen hand. Det är också första gången vi får en större finan­siering via mjuka pengar, vilket är ytterligare en framgång att glädjas åt. Vi fortsätter att arbeta aktivt med att söka mjuka pengar för flera av våra projekt.

I slutet av kvartalet slöt vi också ett avtal med tyska 4D Science kring fibrotiska sjukdomar. Företaget leds av en framstående akademisk forskare inom fibrosområdet, Dr Jörg Distler som nyligen visat att en viss nukleär receptor har en central roll vid fibrotiska sjukdomar. Denna upptäckt, Dr Distlers expertkun­skap och de sjukdomsmodeller för fibros som han byggt upp under lång tid, och Karo Bios spetskunnande inom nukleära receptorer utgör en mycket stark konstellation som nu försöker utveckla ett helt nytt läkemedelskoncept för fibrossjukdomar. Om vi är lycko­samma och snabbt kommer vidare kan vi sannolikt skapa ett kommersiellt intresse för projektet redan i tidig fas. Samarbetet är en bra illustration på hur vi vill arbeta – att tidigt göra nya viktiga upptäckter och med vår kompetens ta dem ytterligare några steg för att tidigt nå ett kommersiellt partner­avtal med ett större läkemedelsföretag. Med hänsyn till de risker som alltid finns i tidig läkeme­delsutveckling vill jag betona att vi befinner oss i ett tidigt skede där vi har stor fördel av vårt expertkun­nande men där också saker kan inträffa som får oss att avbryta projektet. Av det skälet är det viktigt att vi skapar möjligheter för att bedriva flera olika projekt eller utvecklingslinjer framåt. Genom att välja projekt där tidiga avtal är möjliga, vara kostnads­effektiva och genom att komplettera vår finansie­ring med mjuka pengar ökar våra möjligheter att nå kommersiell framgång.

Avslutningsvis är det mycket tillfredsställande att vi redovisar ett positivt resultat för kvartalet och med en kassa i nivå med vad vi hade vid peri­odens början. Jag hoppas att vårt nya sätt att arbeta ska ge oss många fler sådana kvartal även om det vore alltför optimistiskt att räkna med att vi i närtid lyckas etablera ett stadigvarande och stabilt överskott i vår verksamhet.

Per Bengtsson, VD

Per Bengtsson, verkställande direktör
Telefon: 08-608 6020 eller 073- 447 4128
E-post: per.bengtsson@karobio.se

Henrik Palm, CFO
Telefon: 08-608 6076 eller 070-540 40 14
E-post: henrik.palm@karobio.se
Karo Bio AB (publ)
Novum
141 57 Huddinge
Org.nr. 556309-3359
Hemsida: www.karobio.se

Informationen är sådan som Karo Bio är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappers­marknaden. Informationen offentliggjordes den 25 oktober 2013 kl. 08.30.