DELÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2012

Kostnadssänkningar får fullt genomslag andra halvåret

• Nettoomsättningen ökade till 16,5 (0,0) MSEK, varav andra kvartalet ökade till 8,2 (0,0) MSEK
  • Koncernens resultat förbättrades till -76,7 (-124,9) MSEK, varav andra kvartalet förbättrades till -22,6 (-77,2) MSEK
  • Resultat per aktie var -0,20 (-0,32) SEK, varav andra kvartalet -0,06 (-0,20) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -82,6 (-112,7) MSEK, varav andra kvartalet -41,0 (-65,2) MSEK
  • Likvida medel och andra kortfristiga placeringar uppgick vid periodens slut till 75,4 (245,8) MSEK
  • Genomförda kostnadssänkningar och säkrade intäkter förväntas minska nettokostnadsnivån till 11-13 MSEK per kvartal i slutet av året
  • Årsstämman valde Göran Wessman till ordförande samt Per Bengtsson, Christer Fåhraeus, Per-Anders Johansson och Anders Waas till styrelseledamöter

Telefonkonferens / audiocast idag kl. 9.30

VD Per Bengtsson presenterar rapporten kl. 9:30 idag via en audiocast som kan nås via länk på hemsidan www.karobio.se samt per telefon +46 8 505 59809 eller +44 207 750 9950.

VD-KOMMENTAR
Från att ha haft en mycket hög kapitalförbrukning 2011 har vi under det första halvåret i år minskat förlusterna markant. Det beror till stor del på att vi avbrutit ett kostsamt projekt men även på att vi också noggrant sett över alla kostnader i företaget. Arbetet går nu in i en andra fas där vi målmedvetet arbetar för att skapa fler intäktskällor och därigenom bli ett självfinansierat bolag.

Fundamentet för verksamheten är och ska vara den kunskap och kompetens vi under många år byggt upp inom området nukleära receptorer. Det är värdefull spetskompetens som kan utnyttjas för att ta fram nya läkemedel inom många olika områden. Till följd av den strukturomvandling som pågår i branschen har de stora läkemedelsbolagen allt mindre av sådan nischkompetens, vilket gör oss till en attraktiv partner för dem förutsatt att vi fokuserar våra insatser på områden som attraherar dem.

Samtidigt flyttas forskningsfronten inom nukleära receptorer framåt vilket bereder vägen för fler läkemedelsprojekt. Att kunskapen inom vårt område ökar innebär dessutom att vi bättre känner till den terräng vi ger oss ut i. Med mer kunskap kan vi stärka vår konkurrenskraft, men det får också den mer påtagliga konsekvensen att vi kan minska riskerna i vår projektportfölj. Här ligger en av de viktigaste nycklarna till omvandlingen av Karo Bio – att genom att sänka riskerna i vår verksamhet öka vår kommersiella förmåga.

Vi minskar riskerna i vår verksamhet på flera olika sätt. För att illustrera detta kan vi se på RORgamma där vi drar fördel av flera faktorer. En av dem är att vi tidigt kan arbeta med mänskliga celler eftersom vita blodkroppar är lätt tillgängliga. Därmed vinner vi fördelen att man kan bortse ifrån risken att det man studerar i djur inte är relevant för människa. Ytterligare en gynnsam faktor för ROR gamma är att det redan finns kliniska resultat med en närbesläktad behandling (biologiska läkemedel) vilket medför att vårt projekt vilar på en säkrare grund. Vi vill gärna ha fler projekt med likartade betingelser som för RORgamma och har nu hittat en lovande möjlighet i NURR-1, där riskprofil, kompetensområde och metoder är snarlika. Målet för ett projekt, som vi gjort ett förberedande arbete för, är att utveckla ett läkemedel som ökar antalet regulatoriska T-celler och därigenom förbättrar sjukdomsläget för patienter med autoimmuna sjukdomar. Även här går det att använda mänskliga celler i de tidiga testerna och det finns redan kliniska resultat som stöder behandlingsprincipen. Sammantaget gör det att projektet har en attraktiv riskprofil jämfört med många andra.

Vi tror att även de stora läkemedelsbolagen attraheras av projekt med denna typ av riskresonemang. Jag anser att avtalet med Pfizer kring RORgamma faktiskt visar att så är fallet. Att prioritera projekt med denna typ av riskresonemang stärker således den kommersiella slagkraften i vår projektportfölj.

För Karo Bio gäller nu att med stor beslutsamhet optimera positioneringen av projektportföljen. Syftet är att etablera fler samarbeten och naturligtvis är det viktigt att också leverera inom de samarbeten vi har. Allt eftersom vi når framgång kan vi bedriva något eller några med lämplig profil projekt lite längre på egen hand och på så sätt snabbare bygga värden för aktieägarna.

Vid sidan av utvecklingsarbetet har som nämnts en stor del av första halvåret ägnats åt att kostnadsanpassa verksamheten. I denna process har flera duktiga medarbetare tyvärr fått lämna företaget. Förhoppningsvis ska de genomförda åtgärderna skapa förutsättningar för att vi framöver ska kunna expandera från en sund ekonomisk bas. Målet måste vara att Karo Bio ska kunna finansiera sin verksamhet på annat sätt än genom nyemissioner.

När vi nu återigen aktiverar oss inom cancerområdet med ERbeta är avsikten att detta i första hand ej ska belasta Karo Bios tillgängliga likviditet. Vi för över projektet till ett dotterbolag och flyttar verksamheten till Texas för att där ansöka om anslag och även locka nya investerare direkt till dotterbolaget. Därmed minskar behovet för Karo Bio att på egen hand finansiera projektet.

Ett annat tillvägagångsätt för att säkra finansieringen är att söka samarbeten för våra projekt i tidiga skeden. Detta kan vara forskningsavtal av den typ vi har med Pfizer för RORgamma där de betalar oss för den forskning vi gör för att så småningom ta över projektet i egen regi. De kan också vara av den typ vi hade med Zydus Cadila för GR inflammation där vi tillsammans under en period utvecklar ett område.

Vi har idag kommit en bit på väg att skapa en sund ekonomisk bas och vi bedömer att ett neutralt kassaflöde är inom räckhåll. Under ytterligare någon tid kommer vi att ha högre kostnader för eprotirome, men prognosen för avvecklingskostnaderna har sänkts från den initiala uppskattningen på 55 miljoner kronor till 35 miljoner kronor. Allt det vi hittills gjort innebär att vi i slutet av året utan ytterligare avtal eller bidrag förutser en nettokostnadsnivå om 11-13 miljoner kronor per kvartal.

Med ytterligare något avtal bör vi därför komma nära ett neutralt kassaflöde. Närmast till hands för avtal ligger idag vårt ERbeta-projekt för MS. I höst når vi en avgörande fas då vi får kompletterande resultat. Målet med dessa försök är att visa att våra molekyler motverkar och förebygger den nedbrytning av nervvävnad som sker vid MS i den progressiva fasen, för vilken det idag inte finns någon behandling. Dialogen med intresserade partners fortgår.

Vi räknar också med att i viss utsträckning kunna finansiera oss via ”mjuka pengar”. Vi har idag redan klartecken för några mindre belopp och jag räknar med att anslag från 2012 och framåt successivt ska växa till en kompletterande finansieringskälla för företaget.

På längre sikt är målet givetvis mycket högre ställt än att vi ska nå balans i våra finanser. Vi vill skapa betydande värden för våra aktieägare. Med de projekt vi har idag och det nya förhållningssätt vi kommer att tillämpa för finansiering och riskhantering har vi lagt en god grund för att så småningom nå dit.

Per Bengtsson

Per Bengtsson, Verkställande direktör
Telefon: 08-608 6020 eller 0734-474 128
E-post: per.bengtsson@karobio.se
Karo Bio AB (publ), Novum, 141 57 Huddinge
Org.nr. 556309-3359
Hemsida: www.karobio.se

Informationen är sådan som Karo Bio är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappers­marknaden. Informationen offentliggjordes den 13 juli 2012 kl. 08.30.