DELÅRSRAPPORT JANUARI-MARS 2013

• Koncernens resultat var -10,7 (-54,0) MSEK
  • Resultat per aktie var -0,02 (-0,14) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -9,9 (-41,6) MSEK
  • Likvida medel och andra kortfristiga placeringar uppgick vid periodens slut till 48,0 (117,0) MSEK
  • Nyemissionen 2012 tillförde totalt 28,3 MSEK netto efter emissionskostnader, varav 4,3 MSEK under kvartalet
  • Projektportföljen utvecklas planenligt

Telefonkonferens / audiocast idag kl. 9.30
VD Per Bengtsson presenterar rapporten kl. 9.30 idag via en audiocast med tillhörande bilder som kan följas vialänk på hemsidan www.karobio.se eller per telefon 08-50556477 eller +442033645372.

VD-KOMMENTAR
Jag räknar med att vi under hela 2013 kommer att fokusera på att öka intäkterna från våra projekt. Vi har flera möjligheter att göra det. Närmast till hands är en förlängning av avtalet med Pfizer kring RORgamma och en milestone i detta projekt. Arbe­tet i projektet fortlöpte väl under årets första kvartal och det avancerade framåt med god fart. På grund av sekretessavtal kan jag tyvärr inte vara tydligare än att jag är mycket nöjd med vår insats i projektet.

Inom ERbeta-området arbetar vi parallellt med flera intäktsmöjligheter. På cancerområdet är möjlig­heterna till privata och offentliga anslag gynnsammare än inom många andra områden. Här arbetar vi med flera olika alternativ.

Det andra spåret inom ERbeta är som bekant MS. Här inriktas vårt arbete på att bättre förstå på vilket sätt ERbeta inverkar positivt på MS-sjukdomen. Vi har tidigare gjort fynd som tyder på att effekten består i ett skydd och reparation av den vävnad som omger nervtrådarna i hjärnan. Visar sig det gälla även i patienter är vi nära en helt ny typ av MS-behandling, något som är mycket eftersökt eftersom dagens behandlingar saknar effekt i den progressiva sjukdomsfasen som följer efter den inledande inflammatoriska fasen. Under innevarande kvartal får vi prekliniska resultat som förväntas ge viktiga kompletteringar till den bild vi redan har av verkningsmekanismen. För att finansiera det fortsatta prekliniska arbetet och komma närmare kliniska prövningar söker vi en industriell partner. Hittills har de olika företagen som är aktiva inom MS området varit avvaktande till att fatta beslut, men vi märker nu att vi möter ett ökat intresse för projektet. Genom att skaffa ytterligare effektdata och annan kun­skap hoppas vi få en partner att investera finansiella resurser i projektet. Det finns två faktorer som gör att jag tycker att man kan se positivt på våra möjligheter. Dels stärker vi nu vårt erbjudande genom att etablera nya data, och dels är trenden att de större aktörerna inom MS-området är alltmer intresserade av progressiv MS, vilket även inbegriper projekt i preklinisk fas.

Inom NURR1 fortsätter vi arbetet med ”target validering”, vilket i korthet innebär att vi säkerställer att vi kan göra vissa tester på en intressant molekyl. Flera faktorer driver intresset för NURR1. För det första finns det flera olika typer av sjukdomar som kan angripas via denna receptor. Karo Bio har valt att föra fram autoimmun sjukdom som inriktning för arbetet med NURR1. För detta finns stödjande data som pekar på att NURR1 påverkar bildningen av så kallade regulatoriska T-celler och det intres­santa är att det verkligen har visats i kliniska försök med antikroppar att dessa celler påverkar tillstån­det hos patienter med autoimmun sjukdom. En väsentlig skillnad är att vi arbetar med små molekyler som har många fördelar framför biologiska läkemedel. En nyhet jag vill nämna är att vi sedan en tid arbetar med Nur77, en receptor som liknar NURR1. Det finns stora synergier att ta till vara på eftersom receptorerna är relativt lika. Det finns mycket som talar för att Nur77 liksom NURR1 kan bli kommersi­ellt intressant i tidigt utvecklingsskede. Slutligen ska jag också kommentera vårt projekt inom GR inflammation som också utvecklades i positiv riktning under kvartalet. Projektets karaktär gör att vi behöver utveckla det lite längre innan vi kan söka extern finansiering för det.

Vid sidan av det arbete vi gör i projekten har vi ägnat stor tid under kvartalet åt andra framtidsoriente­rade insatser. Vi har deltagit vid ett flertal konferenser och där presenterat våra projekt för potentiella partners. Det är tydligt att namnet Karo Bio möter respekt för sitt kunnande inom nukleära receptorer, vilket bidrar till att skapa intresse för våra projekt. Vi för också en diskussion inom bolaget kring hur vi på bästa sätt ska utveckla Karo Bio för att skapa värden för aktieägarna. Den viktigaste delen i det arbetet just nu är att skapa intäkter från våra pågående projekt. En annan del där vi har åstadkommit mycket är på kostnadssidan. Här fortsätter vi att vara aktiva med att genomföra erforderliga bespa­ringar och anpassningar. Vid sidan av detta ser vi flera andra möjligheter, och kombinationer av möjlig­heter, som kan skapa värde för aktieägarna. Jag hoppas att senare under året kunna presentera mer konkret hur vi tänker.

Per Bengtsson, VD

Per Bengtsson, verkställande direktör

Telefon: 08-608 6020 eller 073- 447 4128
E-post: per.bengtsson@karobio.se
Henrik Palm, CFO
Telefon: 08-608 6076 eller 070-540 40 14
E-post: henrik.palm@karobio.se

Karo Bio AB (publ)
Novum
141 57 Huddinge
Org.nr. 556309-3359
Hemsida: www.karobio.se

Informationen är sådan som Karo Bio är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappers­marknaden. Informationen offentliggjordes den 7 maj 2013 kl. 08.30.