EXPERTER STÖDJER KARO BIOS STRATEGI FÖR EPROTIROME

STOCKHOLM, Sverige den 27 augusti 2010. Karo Bio höll ett välbesökt seminarium på torsdagen. Professorerna Steven E. Nissen och Paul J.P. Kastelein tillsammans med Dr Jens Kristensen, medicinsk chef på Karo Bio, höll presentationer och diskuterade logiken i den utvecklingsväg Karo Bio valt för eprotirome och det medicinska behovet av mer effektiva behandlingar för höga blodfetter hos högriskpatienter med heterozygot familjär hyperkolesterolemi (HeFH).

John J.P. Kastelein är professor i medicin och ordförande för Department of Vascular Medicine vid Academic Medical Center i Amsterdam och kommer att vara Principal Investigator för genomförandet av den kliniska HeFH-studien. Steven E. Nissen, professor i medicin och ordförande för Department of Cardiovascular Medicine vid Cleveland Clinic i USA, leder det kliniska programmets styrgrupp.

Professor Kastelein inledde med en introduktion till HeFH, dess diagnosticering och behandling och delade med sig av sin erfarenhet från klinisk prövning av läkemedel för HeFH. Eftersom HeFH är den vanligaste ärftliga metabola sjukdomen bör detta inte betraktas som en liten indikation, menade Kastelein som anser att rådande uppskattningar underskattar prevalensen av HeFH.

Patienterna drabbas av höga blodfetter redan från tidig ålder menar Kastelein som i sina studier av HeFH-patienter har noterat att den genomsnittliga livstiden är 38 år för manliga patienter som inte får behandling redan i tidig vuxen ålder. Han anser att det finns gott om utrymme för läkemedel som sänker LDL-kolesterol i HeFH-patienter, då den övervägande delen av dessa patienter (79 procent) inte uppnår sina behandlingsmål med idag tillgängliga terapier. Kastelein ser därför eprotirome som en möjlighet att utveckla en ny och effektiv behandlingsform.

Professor Nissen diskuterade det regulatoriska landskapet för läkemedel mot dyslipidemi. Även han betonade det kliniska behovet av ett nytt läkemedel för HeFH-patienter, eftersom så många inte når sina behandlingsmål. Nissen instämde i de stora fördelarna med att få ned LDL-kolesterolet i HeFH patienter vid en så tidig ålder som möjligt. Vad gäller diagnosticeringen av HeFH-patienter sade han att det i praktiken ofta sker via deras höga LDL-nivåer, snarare än genom genetisk testning.

Som svar på en fråga från publiken om beslutet att genomföra de kliniska studierna i Europa, pekade Nissen på fördelarna med att använda det nätverk av center med identifierade patienter från professor Kasteleins tidigare studier på området. Han anser också att den regulatoriska vägen i Europa är mindre komplicerad än den i USA.

Nissen underströk att det åligger honom och professor Kastelein, som läkare och forskare, att tillse att de planerade fas III-studierna ger data av hög kvalitet.

Karo Bios medicinske chef Jens Kristensen redogjorde för det kliniska fas III-program som är utformat för att utvärdera eprotiromes säkerhetsprofil vid längre behandlings­regimer, liksom dess effektivitetsprofil i HeFH-patienter. Kristensen berättade att programmet omfattar två större grupper, en med 625 HeFH-patienter och en med 500 högriskpatienter.

Karo Bios VD Fredrik Lindgren avslutade seminariet: "Det verkar som vi har lyckats samla flera olika typer av intressenter, både på scen och i publiken, med ett gemensamt intresse av att se eprotirome komma i kliniskt bruk till nytta för patienterna."

Presentationer från seminariet kommer att finnas på www.karobio.com från fredag 27 augusti 2010.

Fredrik Lindgren, verkställande direktör
Mobil : 0705-616 177

Erika Söderberg Johnson, finansdirektör
Mobil:  070-720 48 20

Om eprotirome
Sköldkörtelhormon är ett av kroppens egna sätt att reglera blodfetter. Denna effekt utövas i levern. Eprotirome är en ny leverselektiv aktiverare av sköldkörtelhormon­receptorer avsedd för behandling av höga blodfetter. Eprotirome har en unik profil som i en och samma substans kombinerar kraftfulla sänkningar av ett flertal oberoende riskfaktorer för utveckling av aterosklerotiska hjärt-kärlsjukdomar.

Om heterozygot familjär hyperkolesterolemi (HeFH)
HeFH är ett ärftligt tillstånd som medför att patienterna drabbas av mycket höga blodfetter redan i unga år. HeFH-patienterna tillhör därför en högriskgrupp för kardiovaskulära sjukdomar. Prevalensen globalt uppskattas till mellan 1 på 350 och 1 på 500. Totalt bedömer Karo Bio att det finns ungefär 1 miljoner patienter enbart i Europa, och lika många i USA och Japan tillsammans. I likhet med andra dyslipidemipatienter behandlas HeFH-patienter främst med statiner men endast cirka 20-30% av dessa bedöms uppnå sina behandlingsmål. Diagnostiseringsgraden för HeFH är idag cirka 15% och förväntas öka väsentligt under kommande år när befintliga gentester och DNA-kartläggning blir allt mer förekommande.

Karo Bio är ett läkemedelsbolag som tar fram och utvecklar innovativa läkemedel för viktiga medicinska behov. Karo Bios vision är att bli ett läkemedelsbolag med uthållig lönsamhet, produkter på marknaden och en konkurrenskraftig projektportfölj.

Karo Bio driver ett antal utvecklingsprojekt inom indikationsområdena kardiovaskulära och metabola sjukdomar, neuropsykiatri, inflammatoriska tillstånd, cancer och kvinnohälsa. Ett fundament för verksamheten är det unika kunnandet om nukleära receptorer som målprotein för läkemedel och de därtill knutna verkningsmekanismerna. Viktiga processer och kompetenser i företaget är forskning, läkemedelsframtagning, preklinisk och klinisk utveckling, samt medicinska och regulatoriska frågor.

Karo Bio har kapacitet att ta utvalda substanser för nischindikationer genom hela utvecklingskedjan, medan substanser för breda patientgrupper kräver utvecklings­samarbeten eller utlicensiering i något skede av processen. Utöver ett antal egna utvecklingsprojekt i klinisk och preklinisk fas har Karo Bio tre strategiska samarbeten med internationella läkemedelsföretag.

Karo Bio, med huvudkontor i Huddinge, har 70 anställda och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm sedan 1998 (Reuters: KARO.ST).

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på: www.karobio.se och www.newsroom.cision.com (http://www.newsroom.cision.com/)