KARO BIO: MÖJLIGHETER FÖR ER-BETA-AKTIVA SUBSTANSER PRESENTERAS VID VETENSKAPLIGT SYMPOSIUM

STOCKHOLM den 16 maj 2011 – Karo Bio AB (publ) håller ett symposium i Stockholm den 16-17 maj där ledande forskare från såväl industri som akademi presenterar aktuell forskning kring östrogenreceptor beta (ER-beta) och dess terapeutiska användning. Vid symposiet beskrivs bland annat lovande resultat för ER-betaselektiva substanser i prekliniska modeller för multipel skleros, vilket är ett prioriterat indikationsområde och en stor kommersiell möjlighet för Karo Bios ER-beta program.

Karo Bio driver sedan flera år ett prekliniskt utvecklingsprogram med målet att ta fram ER-betaselektiva agonister för ett flertal indikationer. Under 2011 har Karo Bio framgångsrikt utvecklat substanser som är tillräckligt aktiva i det centrala nervsystemet (CNS) för att möjliggöra behandling av till exempel depression eller multipel skleros (MS). En av dessa substanser studeras vidare inom just MS medan andra har identifierats som potentiella läkemedelskandidater för andra indikationer.

En av Karo Bios huvudprioriteringar för 2011 är att ingå kommersiella forskningssamarbeten kring bolagets ER-betaselektiva agonister. Karo Bio har ingått så kallade Material Transfer Agreements (MTA) med ett antal internationella läkemedelsbolag, under vilka gemensamma utvärderingsaktiviteter pågår. Kommersiella diskussioner förs därutöver med ytterligare ett antal intressenter.

Karo Bio har tidigare meddelat att bolagets ER-betaselektiva agonister visar goda effekter i prekliniska modeller för bland annat depression och vissa cancerformer. Forskning pågår också kring ER-betas roll inom MS. Amerikansk forskning publicerad under 2010 tyder på att ER-beta-selektiva agonister, genom att stimulera återuppbyggnaden av skadat myelin, skulle kunna stoppa sjukdomsförloppet och kanske till och med reversera sjukdomens utveckling, vilket avsevärt skulle förändra spelplanen för behandling av MS. Dr. Tiwari-Woodruff kommer att beskriva dessa prekliniska studier vid symposiet. Vidare har nyligen publicerad forskning (Cell, maj 2011) av bland andra John. A Katzenellenbogen, också han en av talarna på Karo Bios symposium, visat att vissa, men inte alla, ER-beta agonister har en anti-inflammatorisk effekt vid MS.

Karo Bio undersöker också effekten av olika ER-beta substanser i vissa cancerformer i samarbete med ett par italienska forskargrupper och med Professor Sam Okret och Dr. Johan Hartman från Karolinska institutet. Dessa forskare kommer att delge delar av sina resultat under måndagseftermiddagen.

Andra områden som behandlas ur ett ER-beta-perspektiv under det två dagar långa mötet är kvinnohälsa och urologi. Också här har Karo Bio ett aktivt intresse och egen forskning.

”Detta symposium är ett utmärkt sätt för oss och för andra som är verksamma inom området att visa upp den breda och mångsidiga potentialen för ER-beta inom flera sjukdomsområden” säger Fredrik Lindgren, verkställande direktör för Karo Bio.

För ytterligare information om Karo Bio’s ER-betasymposium den 16-17 maj, se bolagets hemsida www.karobio.se.

Fredrik Lindgren, verkställande direktör
Telefon: 070 561 61 77
Erika Söderberg Johnson, finansdirektör
Telefon: 070 720 48 20

Om Karo Bios ER-betaprogram
Östrogenreceptorn (ER) aktiveras av östrogen och reglerar en rad funktioner i kroppen. Östrogen har ett antal positiva effekter men den medicinska användningen har begränsats av förhöjda risker för utveckling av cancer i bröst och livmoder samt för blodproppar. Dessa risker är framför allt kopplade till östrogenreceptorns ER-alfasubtyp medan ER-beta förefaller att mediera många av de positiva effekterna av östrogen utan dessa biverkningar. För substanser som verkar via ER-beta finns många kliniska möjligheter inom till exempel neuropsykiatri, vissa cancerformer, kvinnohälsa och urologi. Karo Bios arbete har resulterat i en spännande plattform med flera lovande ER-betaselektiva substanser. Dessa har sinsemellan något skilda egenskaper och kan därmed passa för olika indikationer.

Karo Bio är ett läkemedelsbolag som tar fram och utvecklar innovativa läkemedel för viktiga medicinska behov. Karo Bios vision är att bli ett läkemedelsbolag med uthållig lönsamhet, produkter på marknaden och en konkurrenskraftig projektportfölj.

Karo Bio driver ett antal utvecklingsprojekt inom indikationsområdena kardiovaskulära och metabola sjukdomar, neuropsykiatri, inflammatoriska tillstånd, autoimmuna sjukdomar, cancer och kvinno­hälsa. Ett fundament för verksamheten är det unika kunnandet om nukleära receptorer som målprotein för läkemedel och de därtill knutna verkningsmekanismerna. Viktiga processer och kompetenser i företaget är forskning, läkemedelsframtagning, preklinisk och klinisk utveckling samt medicinsk och regulatorisk expertis.

Karo Bio har kapacitet att ta utvalda substanser för nischindikationer genom hela utvecklingskedjan, medan substanser för breda patientgrupper kräver utvecklings­samarbeten eller utlicensiering i något skede av processen. Utöver ett antal egna utvecklingsprojekt i klinisk och preklinisk fas har Karo Bio tre strategiska samarbeten med internationella läkemedelsföretag.

Karo Bio, med huvudkontor i Huddinge, har 70 anställda och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm sedan 1998 (Reuters: KARO.ST).

Informationen är sådan som Karo Bio kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 maj 2011 kl.09:00

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt online på www.karobio.se och www.newsroom.cision.com