KARO BIO FÅR FINANSIERING FRÅN THE NATIONAL MS SOCIETY FÖR ERBETA

Report this content

STOCKHOLM, 12 september 2013 - Karo Bio AB (publ) har tilldelats 0,5 miljoner dollar från The National Multiple Sclerosis Society genom Fast Forward för utveckling av en ny behandling – ERbeta-agonister – av progressiv multipel skleros (MS). Anslaget ska finansiera ytterligare preklinisk utveckling av Karo Bios avancerade substanser.

Karo Bios ERbeta-agonist har i prekliniska studier visats bromsa sjukdomsutvecklingen vid multipel skleros genom att nervfibrer skyddas och myelinskiktet återskapas. Skadat myelinskikt leder till sjukdomssymptom och funktionsnedsättning hos MS-patienter. Behandlingsformen skiljer sig väsentligt från nuvarande godkända MS-läkemedel, vilka behandlar skov och minskar inflammation, men inte återställer myelin eller skyddar neuroner.

”Vi är väldigt glada över denna finansiering från The National MS Society vilken möjliggör för oss att lösa viktiga medicinska behov hos MS-patienter”, säger Per Bengtsson, VD för Karo Bio. ”Vårt mål är att nå ett betydelsefullt genombrott i behandlingen av progressiv MS.”

The National MS Societys investering är en fortsättning av en strategisk forskningsinsats med fokus på könsskillnader i MS. Insatsen har förbättrat förutsättningarna för grundläggande forskning rörande könshormonernas påverkan på sjukdomen i allmänhet, och östrogen i synnerhet. Karo Bios utveckling av ERbeta-agonister speglar potentialen av detta arbete, och sammanfaller med The National MS Societys strategi för att förhindra sjukdomsutvecklingen vid MS och återställa patientens normala funktioner.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Bengtsson, VD, telefon 08-608 6020, mobil 0734-474 128 eller via per.bengtsson@karobio.se

Om Karo Bio
Karo Bio är ett forsknings- och utvecklingsbolag med fokus på att utveckla innovativa läkemedel för viktiga medicinska behov. Det världsledande kunnandet om nukleära receptorer som målprotein för läkemedel och de därtill knutna verkningsmekanismerna används för att ta fram nya effektivare och säkrare läkemedel. Karo Bio bedriver läkemedelsutveckling huvudsakligen inom områdena neuropsykiatri, inflammatoriska tillstånd, autoimmuna sjukdomar och cancer. Företaget har ett antal strategiska avtal och samarbeten med internationella läkemedelsföretag. Karo Bio bedriver sin verksamhet i Huddinge, har 42 anställda och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Om multipel skleros
Multipel skleros är en oförutsägbar och ofta förlamande neurologisk sjukdom som drabbar det centrala nervsystermet och hindrar informationsflödet i hjärnan, samt mellan hjärnan och kroppen.

Om The National Multiple Sclerosis Society och Fast Forward, LLC
The National Multiple Sclerosis Society samordnar personal och resurser för att bedriva forskning kring botemedel för MS, och för att lösa de problem som alla drabbade av MS lider av. För att fullfölja detta uppdrag, finansierar man banbrytande forskning, stödjer informationsåtgärder, främjar utbildning, samarbetar med MS-organisationer över hela världen och tillhandahåller planer och tjänster utformade för att hjälpa MS patienter och deras familjer att klara sin vardag. Under 2012 investerade The National Multiple Sclerosis Society, som har filialer i 50 stater, 122,1 miljoner dollar till program och tjänster för over en miljon människor. I syfte att helt eliminera MS som sjukdom investerades även 43,3 miljoner dollar i mer än 350 nya projekt över hela världen. The National Multiple Sclerosis Society strävar mot att uppnå en värld fri från MS. Mer information om verksamheten finns på www.nationalMSsociety.org.

Fast Forward, LLC etablerades av The National Multiple Sclerosis Society som en del av en övergripande insats i forskning och behandling av MS i syfte att påskynda kommersiell utveckling av lovande forskningsupptäckter. Genom Fast Forward sammankopplar The National Multiple Sclerosis Society universitetsbaserad MS-forskning med läkemedelsutveckling i den privata sektorn och finansierar små bioteknologiska och läkemedelsföretag i deras utveckling av nya, innovativa läkemedel mot MS. Vidare finansieras utveckling av redan FDA-godkända läkemedel för ny användning inom MS-behandling. För mer information, besök http://www.nationalmssociety.org/fast-forward//index.aspx

Informationen är sådan som Karo Bio kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 september, 2013, klockan 09:30.

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på www.karobio.se och www.newsroom.cision.com