KARO BIO FÖRBEREDER AVKNOPPNING AV PREKLINISK VERKSAMHET

Report this content

STOCKHOLM, den 25 oktober 2011 – Karo Bio AB (publ) förbereder en bättre allokering av resurser och kompetens genom avknoppning av bolagets prekliniska verksamhet. Denna del förs därför över till ett dotterbolag som avses bli verksamhets- och ägarmässigt självständigt. Dotterbolaget kommer att föreslås överta namnet Karo Bio.

Karo Bio domineras idag av eprotirome-projektet som har mycket stor potential. Samtidigt är bolaget ett världsledande utvecklingsbolag inom området för läkemedel som verkar via nukleära receptorer. Läkemedel inom detta område utgör 10-15 procent av den globala läkemedelsmarknaden och förväntas fortsätta att växa.

Merparten av den verksamhet som idag bedrivs i Karo Bio vid Huddinge universitetsområde avser preklinisk forskning och utveckling med ett flertal projekt. Innan verksamheten förs över i ett separat dotterbolag ska kostnadssänkningar genomföras. Karo Bio inleder därför omgående fackliga förhandlingar om organisatoriska förändringar. En självständig ledning kommer att tillsättas i dotterbolaget inför avknoppningen.

Syftet med avknoppningen är att i båda verksamheterna skärpa fokus på affärer, tydliggöra värden och lägga grunden för rationellt utnyttjande av båda företagens kompetens och resurser. Målet är att skapa två attraktiva investeringsalternativ, en tydlig resurs­fördelning och bättre affärsmöjligheter.

Karo Bios finansiering bedöms vara tillräcklig för att genomföra eprotiromes fas III-program, varefter ansökan om marknadsgodkännande ska sökas. Karo Bio kommer att finansiera dotterbolaget under en övergångsperiod men avser att söka nya ägare till dotterbolaget för dess framtida finansiering.

”Vi vill skapa två attraktiva bolag med tydliga mål och rätt resurser. Karo Bio är idag synonymt med eprotirome på aktiemarknaden medan den övriga verksamheten har hamnat i skuggan. Genom avknoppningen vill vi skapa ökade värden för aktieägarna och tillvarata deras intressen”, säger VD Per Bengtsson. ”Namnet Karo Bio är ett starkt varumärke inom området nukleära receptorer, såväl i akademiska som industriella kretsar. Det är logiskt ur ett affärsperspektiv att detta namn följer med den prekliniska verksamheten.”

Styrelsen avser att inom sex månader återkomma med en detaljerad plan kring hur avknoppningen ska ske. Ett förslag till namnbyte kommer att underställas bolagsstämman.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
VD Per Bengtsson, telefon: 08 - 608 60 27, 0734 474 128 eller e-post: per.bengtsson@karobio.se

Om Karo Bio
Karo Bio är ett läkemedelsbolag som utvecklar innovativa läkemedel för viktiga medicinska behov. Företaget driver ett antal läkemedelsutvecklingsprojekt inom indikationsområdena kardiovaskulära och metabola sjukdomar, neuropsykiatri, inflammatoriska tillstånd, autoimmuna sjukdomar, cancer och kvinnohälsa. Ett fundament för verksamheten är det unika kunnandet om nukleära receptorer som målprotein för läkemedel och de därtill knutna verkningsmekanismerna. Karo Bio bedriver sin verksamhet i Huddinge, har cirka 70 anställda och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Informationen är sådan som Karo Bio kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25oktober 2011 kl.08:30.

Detta pressmeddelande finns tillgängligt på www.karobio.se och www.newsroom.cision.com

Taggar: