KARO BIO FÖRSTÄRKER PATENTPORTFÖLJEN FÖR SITT PROGRAM KRING SKÖLDKÖRTELHORMON-RECEPTORN

STOCKHOLM, den 17 september 2009. Karo Bio (Reuters: KARO.ST) meddelade i dag att man har utökat och ytterligare förstärkt patentportföljen för sin forskningsplattform kring sköldkörtelhormon-receptorn genom att ingå ett avtal som förser Karo Bio med en exklusiv licens till ett amerikanskt patent från Pfizer Inc.

Avtalet förstärker Karo Bios patenträttigheter kring dess bibliotek av patentskyddade TR-substanser, däribland eprotirome för behandling av dyslipidemi, för närvarande i klinisk fas II. De finansiella villkoren i avtalet har inte offentliggjorts. Karo Bios patentportfölj inom TR-området omfattar för närvarande 63 utfärdade patent och 183 patentansökningar. “Det här licensavtalet bekräftar vårt engagemang för detta spännande forskningsområde och ger ytterligare skydd till vår TR-plattform”, säger Karo Bios VD Per Olof Wallström. Karo Bios TR-plattform omfattar ett stort antal substanser. Den substans som utvecklats längst, eprotirome, har genomgått tre kliniska fas II-studier. Bolaget genomför för närvarande två begränsade humanfarmakologiska studier på eprotirome för att komplettera den dokumentation som behövs för att starta kliniska fas III-studier. Den första av dessa studier syftar till att noga dokumentera hur kroppen handskas med metaboliter till eprotirome. Detta är en studie som görs rutinmässigt under den kliniska läkemedelsutvecklingen. Den andra kliniska studien avser att dokumentera den tablettberedning som är avsedd att användas i fas III-studierna.