KARO BIO GENOMFÖR PLANERAD EFFEKTIVISERING

STOCKHOLM, 31 maj 2012 - Karo Bio AB (publ) genomför den planerade andra fasen i effektivitetsprogrammet och minskar antalet medarbetare med 10 till 44. Målet är att Karo Bio skall bli ett företag som är självfinansierat med en kommersiellt attraktiv och bred projektportfölj.

”Karo Bio har genomfört en strukturell omvandling. Vi är väl rustade att möta den nya efterfrågan vi ser till följd av de stora läkemedelsbolagens neddragningar av FoU-verksamhet”, säger Per Bengtsson, VD Karo Bio.

Delar av Karo Bios forskningsverksamhet finansieras för närvarande genom avtal med Pfizer som ger totalt 10-14 miljoner dollar under 2012 och 2013. Ambitionen är att sluta fler avtal av denna typ. Därutöver tillkommer olika möjligheter till extern projektfinansiering.

Per Bengtsson, VD, mobil 0734-474 128 eller via per.bengtsson@karobio.se

Karo Bio är ett läkemedelsbolag som utvecklar innovativa läkemedel för viktiga medicinska behov. Företaget driver ett antal läkemedelsutvecklingsprojekt inom indikationsområdena neuropsykiatri, inflammatoriska tillstånd, autoimmuna sjukdomar, cancer och kvinnohälsa. Ett fundament för verksamheten är det unika kunnandet om nukleära receptorer som målprotein för läkemedel och de därtill knutna verkningsmekanismerna. Karo Bio bedriver sin verksamhet i Huddinge, med cirka 54 anställda och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm (Reuters: KARO.ST).

Informationen är sådan som Karo Bio är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 maj 2012, klockan 08:30.

Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på www.karobio.se och www.newsroom.cision.com